12 Şubat 2018 Pazartesi

SURİYELİ MÜLTECİLER KOMŞUDA KRİZ BÖLÜM 4

SURİYELİ MÜLTECİLER KOMŞUDA KRİZ BÖLÜM 4



Bazı şehirlerde nüfusun iki katına çıktığı, nüfus artışının eğitim ve sağlık gibi sosyal hizmetler üzerinde büyük bir yük oluşturduğu belirtilmektedir. 
Nüfus artışı demografik endişeleri de beraberinde getirmektedir. Sünni Arapların nüfus çoğunluğunu oluşturması diğer din ve mezhep gruplarını rahatsız edebilmektedir. 

Kalış sürelerinin uzamasıyla birlikte çalışma hayatına daha fazla katılmaya başlayan Suriyelilerle ilgili Lübnanlıların birincil şikâyeti düşük ücret karşılığında çalışmaya gönüllü olmalarıdır. Suriyelilerin savaştan önce de Lübnanlılar tarafından kaliteli ve ucuz iş gücü olarak görüldüğü, görüştüğümüz bir sivil toplum yetkilisi tarafından dile getirilmiştir. 

Ürdün’de olduğu gibi Lübnan’da da göç temel ve yerleşik bir sorun haline gelmiş bulunmaktadır. İki ülkede de göçmenler nüfusun önemli bir bölümünü oluşturmakta ve bu durum kimlik, aidiyet, sosyal dengeler vb. alanlarda birtakım tartışmalar doğurmaktadır. Mülteci krizi, Lübnan’da ekonomik kayıp, yüksek işsizlik, olumsuz büyüme ve yerel sosyal gruplar arasında anlaşmazlıklara neden olmakta; ülkenin sosyal ve siyasi alanlarında hissedilir bir gerilim meydana getirmektedir. 



<  Suriyelilerle ilgili Lübnanlıların birincil şikâyeti düşük ücret karşılığında çalışmaya gönüllü olmalarıdır. >

Göçün Ekonomiye Etkileri 

Lübnan ekonomisi siyasi istikrarsızlık, güvenlik olayları ve Suriye krizinin bölgeye etkilerini büyük ölçüde hissetmektedir. Ülkede sayıları gittikçe artan Suriyeli sığınmacılarla ilgili en önemli endişelerden biri mülteci varlığının işçi piyasası ve altyapıya etkileridir.27 BM Batı Asya Ekonomik ve Sosyal Komisyonu (ESCWA)’nun  verilerine göre Lübnan’da 2010 yılında %8,1 olan işsizlik oranı 2012’de %10,6’ya yükselmiştir.28 Bununla birlikte burada da düşük gelir düzeyine sahip gruplar arasında sığınmacıların aldığı sosyal yardımlar eleştiri konusu olmaktadır. Ürdün’dekine benzer şekilde Lübnan’da da Suriyeliler için gelen uluslararası yardımların %20’si ihtiyaç sahibi Lübnanlılar için 
ayrılmaktadır.29 

<  Lübnan ekonomisinin iki önemli ayağı olan ticaret ve turizm, Suriye’deki iç savaş ve göç krizinden büyük ölçüde etkilenmektedir.  >

Lübnan ekonomisinin iki önemli ayağı olan ticaret ve turizm, Suriye’deki iç savaş ve göç krizinden büyük ölçüde etkilenmektedir. Özellikle Körfez ülkelerinden yoğun turist akışının olduğu ülkede, turizm sektörü güvenlik endişeleri nedeniyle zarar görmektedir. Sektörlerin faaliyetlerinin azalmasına karşın iş gücü arzında artış olması, yüksek oranda işsizlik sorununu meydana getirmektedir. 

Diğer yandan sığınmacıların gelişiyle birlikte ülkeye sıcak para akışının olması, özellikle şehir merkezlerine uzak bölgelerde ve köylerde nüfus hareketliliğine 
bağlı olarak iş ve alım gücünün artmasıyla ekonomik yaşamda bir canlılık meydana getirmiştir. Kiraların artmasından duyulan rahatsızlığa rağmen emlak piyasasının hareketlenmesinden ev sahiplerinin memnun olduğu kaydedilmek tedir. 

Ancak talep artışının karşılanması noktasında sıkıntılar yaşandığı belirtilmektedir. Görüştüğümüz bir sivil toplum kuruluşu yetkilisi, Lübnan piyasasının hem Suriyelilerin hem de Lübnanlıların temel ihtiyaçlarını karşılamak için yeterli olmadığını, dolayısıyla ürün fiyatlarında büyük bir artış olduğunu ifade etmektedir. 

Eğitim ve Sağlık Hizmetleri 



Suriyelilerin gelişiyle birlikte Lübnan’da eğitim ve sağlık gibi sosyal hizmetlerin dağılımı noktasında ciddi sıkıntılar yaşanmaya başlamıştır. Lübnan hükümeti Suriyelilerin ülkedeki eğitim ve sağlık hizmetlerinden yararlanmasına imkân tanımaktadır.30 Ancak gerek okulların gerekse hastanelerin kapasitesi tüm sığınmacıların ihtiyacını karşılamaya yetmemektedir.Özel ve devlete bağlı sağlık merkezlerinde sığınmacılardan kaynaklanan yoğunluk nedeniyle özellikle düşük gelir düzeyine mensup Lübnanlılar hizmet almakta zorluk yaşamaktadır.

Yine mülteci akını nedeniyle ülkede bulaşıcı veya diğer hastalıklarda ve enfeksiyon vakalarında artış gözlenmekte, ancak buna karşı temel sağlık
hizmetlerinin kapasitesi yetersiz kalmakta, sağlık merkezlerinde personel ve ilaç sıkıntısı görülmektedir.31

Sığınmacıların yoğun olarak yaşadığı şehir merkezlerinde sivil toplum kuruluşları tarafından kurulan ve Suriye müfredatını uygulayan özel
okullar aracılığıyla Suriyeli çocuklara eğitim imkânı sağlanmakta fakat bu okullardan az sayıda çocuk yararlanabilmektedir.
32 Devlet okullarında ise Suriyeli ve Lübnanlı öğrencilerin bir arada öğrenim görmeleri eğitim kalitesini olumsuz yönde etkilemektedir.
Savaş ve göçün meydana getirdiği olumsuz koşullar nedeniyle eğitimleri kesintiye uğrayan Suriyeli öğrenciler, adaptasyon sorunu yaşayabilmektedir.
Suriyeli öğrenciler eksiklerini tamamlamaya çalışırken daha fazla öğretmen desteğine ihtiyaç duymakta, bu durum Lübnanlı yaşıtlarını etkilemektedir. 
Ayrıca öğrenci sayısındaki artış, ülkedeki eğitim hizmetleri üzerine ekstra maliyet getirmektedir. Mekân ve öğretmen yetersizliği ise eğitimle ilgili üzerinde
durulması gereken diğer sorunlar olarak belirmektedir.



<  Suriyeli ve Lübnanlı öğrencilerin bir arada öğrenim görmeleri eğitim kalitesini olumsuz yönde etkilemektedir. >


Sosyal Problemler 

İncelenen diğer ülkelerde görüldüğü gibi Lübnan’da da Suriyelilerin sayısal olarak artması ve temel ihtiyaçlarla ilgili talepleri karşılayacak kaynakların 
yetersizliği, sığınmacılar ve yerli halk arasındaki ilişkiyi etkilemektedir. Suriye’de iç savaşın sürmesi, komşu ülkelerde göç krizinin de süreceği anlamına gelmekte, büyük oranda sığınmacıya ev sahipliği yapan Lübnan gibi ülkelerde barınma, eğitim ve sağlık alanlarındaki sorunların artması beklenmektedir. Bu alanlardaki sorunlar mülteciler ve yerli halkı doğrudan karşı karşıya getirmekte ve gerilime sebep olabilmektedir. 

Suriye’deki kriz ve mülteci varlığı Lübnanlıların geçim kaynaklarını, yoksulluk durumlarını ve sağlık ko-şullarını somut olarak etkilemektedir. 
Dünya Bankası’nın Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi raporunda 2014’ün sonuna kadar 

170.000 Lübnanlının gelir düzeyinin yoksulluk seviyesine gerileyeceği ve çoğunluğunu vasıfsız genç nüfusun oluşturduğu 230-320.000 
Lübnanlının da işsizler grubuna ekleneceği öngörülmektedir.33 

Hayatlarını devam ettirmek için çalışma, barınma ve güvenlik gibi temel ihtiyaçlarını sağlamaya çalışan sığınmacılar, Lübnanlılar tarafından özellikle iş yaşamında rakip olarak görülebilmektedir. Diğer yandan Lübnan’daki mültecilerin içinde yaşadıkları koşulların zorluğu göz önünde bulundurulduğunda, çok eşlilik veya erken yaşta evliliklerin bazı Suriyeliler tarafından kurtuluş yolu olarak görüldüğü de bir gerçektir. 

Ayrıca sokaklarda ve şehir merkezlerinde dilencilik yapan insanların 
çoğalmasından da şikâyet edilmektedir. Özellikle Beyrut’ta, şehrin ünlü caddelerinden biri olan el-Hamra’da Suriyeli olduğunu söyleyen çok sayıda çocuğun dilencilik yaptığı görülmektedir. Dilencilik yapanların tamamının 
Suriyeli olmadığı ifade edilmekte, ancak krizin birtakım kişilerce fırsata çevrilmeye çalışılması da ayrı bir sosyal sorun olarak belirmektedir. 

<  Lübnan’da da Suriyelilerin sayısal olarak artması ve temel ihtiyaçlarla ilgili talepleri karşılayacak kaynakların yetersizliği, sığınmacılar ve yerli halk arasındaki ilişkiyi etkilemektedir. >

SONUÇ VE ÖNERİLER

Resmî rakamlara göre komşu ülkelere sığınan kayıtlı Suriyeli sayısı 3.201.785’tir. Buna karşılık çeşitli ülkeler ve kuruluşlardan gelen yardımlar, sığınmacıların ihtiyacının sadece %51’ini karşılamaya yetmektedir. 34 Sığınmacılara yönelik kriz yönetimini kendi imkânlarıyla yürüten Türkiye dışındaki diğer ev sahibi ülkeler, uluslararası yardıma bağımlı olmakla birlikte bu yardımların yetersizliğine sık sık vurgu yapmaktadırlar.
Diğer yandan barınma, gıda, sağlık ve eğitim gibi temel ihtiyaçlarını dahi karşılayamayan geni halk kitleleri, gerek ev sahibi ülkelerdeki sosyoekonomik dengeleri gerekse bölgesel istikrarı tehdit eder durumdadır.
Türkiye, Lübnan, Ürdün ve Irak gibi ülkelerin tarihsel, kültürel, dinî ve coğrafi ortaklıkları düşünüldüğünde sosyolojik olarak Suriyeliler içinikinci ev olmaya en uygun ülkeler olduklarına kuşku yoktur. Ancak Suriye’deki durumun karmaşıklığı, misafirlik süresinin zorunlu olarakuzaması, şehirlerde biriken yoğun nüfusun talepleri karşısında kaynakların yetersizliği gibi nedenler,ev sahibi ve misafir arasındaki ilişkilerin gerilmesine yol açmaktadır. Raporda ayrıntıları verilen sorunların derinleşmemesi için toplumun bütün kesimlerinin sorumluluk 
alması ve çözüm için iş birliği içinde hareket etmesi önem taşımaktadır. 

<  Suriyeli mültecilerin ihtiyaçlarının karşılanması için kalıcı ve sürdürülebilir bir uluslararası fon oluşturulması gerekmektedir. >

Suriye’deki savaş mülteci kriziyle birlikte bölgesel sınırları da aşarak uluslararası bir sorun haline gelmiştir. Bu bağlamda uluslararası duyarlılığın arttırılması büyük kitlelere ev sahipliği yapan ülkelerin yükünün hafifletilmesinde önem taşımaktadır. Suriyeli mültecilerin ihtiyaçlarının karşılanması için kalıcı ve sürdürülebilir bir uluslararası fon oluşturulması gerekmektedir. Bunun için de öncelikle zengin Batılı ülkeler maddi katkılarını arttırmalıdır. 

Mülteci krizinin sona ermesi öncelikle Suriye’deki savaşın bitmesine bağlıdır. Savaşın sona ermesi ile ülkelerini terk etmek zorunda kalan Suriyelilerin evlerine güven içinde dönebilmeleri sağlanabilecektir. Bu noktada uluslararası aktörler savaşın bir an evvel sona ermesi için daha fazla sorumluluk almalıdır. 

TÜRKİYE’YE YÖNELİK ÖNERİLER 

1. Sığınmacılara yönelik çalışmaların belirli bir merkezden yürütülmesi, sorunlara toplumun resmî ve gönüllü tüm kurumlarını harekete geçirerek hızlı ve pratik çözümler üretilebilmesi için bir kriz merkezinin kurulması gerekmektedir. 
2. Türkiye’nin yoğun göç alan bir ülke haline gelmesi dolayısıyla göçmen ve mültecilere yönelik politikalar ve hukuki düzenlemeler yeniden ele alınmalıdır. 
3. Suriyeli sığınmacıların haklarının ve yükümlülüklerinin resmî olarak tanımlanması gerekmektedir. Bu, hukuki ve resmî statünün sınırlarını 
belirleyecek, adli vakıaların takibini kolaylaştıracak ve farklı siyasi grupların zaman zaman dile getirdiği kimliğe dair endişeleri yatıştırıcı rol oynayacaktır. 
4. Suriyeli sığınmacılar ve Türkiye halkı arasındaki ilişkileri güçlendirmek ve yabancı düşmanlığının önüne geçmek için iletişim ve dayanışma kanallarının oluşturulması önem arz etmektedir. Dilencilik, hırsızlık, ikinci evlilik vb. olayların kulaktan kulağa veya medya aracılığı ile manipüle edilerek aktarılmasının ve bu yolla yabancı düşmanlığının körüklemesinin önüne geçilmelidir. 
5. Kaynaklar artan talebi karşılayacak seviyeye getirilmeli, yerel ve ulusal mekanizmalar devreye sokularak ev sahibi halkın kendini ekonomik 
olarak güvende hissetmesi sağlanmalıdır. Bunun yanında ücretlendirmede standart belirlenerek insan ve emek sömürüsü sıkı denetimle önlenmeli ve yerel halkı mağdur eden hak ihlalleri engellenmelidir. 
6. Sığınmacı nüfusunun yoğun olduğu şehir ve ilçelerde bulunan sağlık 
kurumlarının kapasitelerinin arttırılması hizmet alımını kolaylaştıracaktır. 
Ayrıca bu bölgelerde belediye hizmetleri de artan nüfusla doğru orantılı 
olarak ihtiyaca cevap verecek şekilde yeniden düzenlenmelidir. 
7. Suriyeliler için çalışma izni ve sosyal güvenlik konularında düzenle-
melerin yapılması hem iş gücü potansiyelinin legal olarak içeriye aktarıl-
masını sağlayacak hem de sığınmacılar kendi iaşelerini sağlayabildikleri 
oranda ev sahibi ülkenin üzerindeki yük azalacaktır. 
8. Suriyelilerin çalışma hayatına katılmasıyla oluşan rekabet ortamının 
yarattığı gerilimin azaltılması için sığınmacı nüfusunun yoğun olduğu şe-
hirlerde sanayi ve ticaretin desteklenmesi, bölgeye teşviklerin arttırılması 
ve yeni iş imkânlarının açılması gerekmektedir. 
9. Yeni kampların kurulması önem arz etmektedir. Ancak gerek hâliha-
zırda işlemekte olan kamplar gerekse yeni kurulacak olanlar uzun süreli 
barınmaya uygun koşullarda düzenlenmelidir. Bu çalışma için yapılan saha 
araştırması sırasında kamp hayatını kendi isteğiyle terk edip geçim derdine 
rağmen kamp dışında yaşamayı tercih eden aileler olduğu tespit edilmiş-
tir. Kamp yaşamının sürdürülebilir hale getirilmesi için sadece maddi değil 
manevi koşulların da iyileştirilmesi önem arz etmektedir. 
10. Eğitim sorunu nedeniyle kayıp bir kuşak yetişmektedir. Bu kuşak 
misafir oldukları süre boyunca ev sahibi ülke için, kendi ülkelerine dön-
düklerinde ise Suriye için kaygı unsurudur. Suriyeli çocukların ve genç-
lerin eğitimlerine devam edebilmeleri için devlet okulları ve alternatif 
alanlar daha etkin hale getirilmelidir. 
11. Gerek ev sahibi halk ile sığınmacılar arasındaki iletişimin geliştirilmesi 
gerekse ihtiyaçların karşılanması ve sorunların çözümü için sahada daha 
pratik hareket kabiliyetine sahip olan sivil toplum kuruluşları etkin bir 
şekilde değerlendirilmelidir. 

SON NOTLAR 

1 http://www.haber7.com/guncel/haber/112209420-ulke-bir-turkiye-etmedi 
2 http://www.amnesty.org/en/news/turkeyborder-abuses-and-destitution-aggravating-plight-syriarefugees-2014-11-20 
3 Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu (USAK)&Brookings Enstitüsü, Suriyeli Mülteciler Krizi ve Türkiye Sonu Gelmeyen Misafirlik, Kasım 2013. 
4 Oturma izni (ikamet tezkeresi) konusunda Suriyeli mültecilere kolaylık tanınmış ve İçişleri Bakanlığı emri ile bir yıla kadar ikamet tezkeresi tanzim 
edilmesi konusunda emniyete bilgi verilmiştir. Oturma izni almak isteyen ve pasaportlarıyla kayıtlı olarak Türkiye’ye giriş yapan Suriye vatandaşları, 
bulundukları İl Emniyet Yabancılar Şubesi’ne giderek bir yıl sureli ikamet izni alabilmektedirler. İkamet tezkeresini almış olan Suriyeliler veya kendilerini 
çalıştırmak isteyen işverenleri veya işveren temsilcileri Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na çalışma izni için başvurma hakkına da sahiptirler. 
5 Ekonomi ve Dış Politika Araştırmalar Merkezi’nin (EDAM) Kasım 2013’te Türkiye çapında yaptırdığı bir kamuoyu araştırmasına göre, Türk halkının yarısından 
fazlası Suriye’den gelen sığınmacıların artık kabul edilmemesi gerektiğini düşünmektedir. Kaynak: http:// edam.org.tr/Media/IcerikFiles/12/EdamAnket2014.1.pdf 
6 Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu (USAK)&Brookings Enstitüsü, Suriyeli Mülteciler Krizi ve Türkiye Sonu Gelmeyen Misafirlik, Kasım 2013. 
7 http://www.gaziantephaberler.com/-gazianteptekiev-sahibini--suriyeli-kiraci-kadin-namusu-icin-oldurduiddiasi-haberi-32209.html 
8 http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/suriyeli-gerginligine-yeni-onlemler 
9 http://www.radikal.com.tr/turkiye/hamallar_sopalarla_suriyelileri_kovaladi-1205899 
10 M. Ruhat Yaşar, “Kilis’te Mültecilere Bakış-Toplumsal Otizm ve Ötekileştirme Sürecinin İlk Görünümleri” (Yayınlanmamış Saha Araştırması), Hazırlandığı tarih. 01.09.2013, Kilis. 
11 http://www.unhcr.org.tr/uploads/root/faq_-_turkish.pdf 
12 http://www.brookings.edu/~/media/research/files/reports/2013/11/18%20syria%20turkey%20refugees/usakbrookings%20report%20final%20version14november13.pdf 
13 Ali Rıza Seydi, “Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Nisan 2014, Sayı 31, ss. 267-305. 
14 Kilis Ortak Akıl Topluluğu, Kilis’teki Suriye-Sorunların Tespiti ve Çözümlerine İlişkin Rapor, Eylül 2013. 
15 http://data.unhcr.org/syrianrefugees/country. php?id=107 
16 http://syrianrefugees.eu/?page_id=87 
17 “Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler”, ORSAM, Rapor No. 189, Nisan 2014. 
18 http://www.economist.com/blogs/ pomegranate/2014/06/syrian-refugees-jordan 
19 “Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler”, ORSAM, Rapor No. 189, Nisan 2014. 
20 Ürdün 2012 yılından bu yana Suriye’den gelen Filistinli mültecileri kabul etmemektedir. Öncesinde gelen 190 Filistin asıllı Suriyeli mülteci Cyber City kapalı mülteci 
kampında tutulmaktadır. Mülteciler kampı ancak Suriye’ye geri dönmek şartıyla terk edebilmektedir; 
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/jordan0814_ForUPload.pdf 
21 http://www.al-monitor.com/pulse/ar/politics/2012/05/jordanian-politics-and-the-asylu.html##ixzz3CQYtg5kH 
22 “Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler”, ORSAM, Rapor No. 189, Nisan 2014. 
23 “Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler”, ORSAM, Rapor No. 189, Nisan 2014. 
24 http://data.unhcr.org/syrianrefugees/country. php?id=122 
25 “Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler”, ORSAM, Rapor No. 189, Nisan 2014. 
26 http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2014/Sep-26/272102-machnouk-lebanon-will-set-up-syrian-refugee-camps.ashx#axzz3EhMYghZY 
27 http://www.unhcr.org/pages/49e486676.html 
28 UNHCR, “Countries Hosting Syrian Refugees Solidarity and Burden-Sharing Background papers for the High Level Segment”, Provisional Release, September 2013. 
29 “Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler”, ORSAM, Rapor No. 189, Nisan 2014. 
30 http://www.unhcr.org/pages/49e486676.html 
31 UNHCR, “Countries Hosting Syrian Refugees Solidarity and Burden-Sharing Background papers for the High Level Segment”, Provisional Release, September 2013. 
32 “Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler”, ORSAM, Rapor No. 189, Nisan 2014. 
33 UNHCR, “Countries Hosting Syrian Refugees Solidarity and Burden-Sharing Background papers for the High Level Segment”, Provisional Release, September 2013. 
34 http://data.unhcr.org/syrianrefugees/regional.php 

KAYNAKÇA 

RAPORLAR 

“Countries Hosting Syrian Refugees Solidarity and Burden-Sharing Background papers for the 
High Level Segment”, Provisional Release, UNHCR, September 2013. 
Kamp Dışında Yaşayan Suriyeli Kadın Sığınmacılar Raporu, MAZLUMDER, Mayıs 2014. 
Kilis’teki Suriye-Sorunların Tespiti ve Çözümlerine İlişkin Rapor, Kilis Ortak Akıl Topluluğu, Eylül 2013. 
Seydi, Ali Rıza, “Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik 
İzlediği Politikalar”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Nisan 2014, Sayı 31, ss. 267-305. 
“Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler”, 
ORSAM, Rapor No. 189, Nisan 2014. 
Suriyeli Mülteciler Krizi ve Türkiye Sonu Gelmeyen Misafirlik, Uluslararası Stratejik Araştırmalar 
Kurumu (USAK)&Brookings Enstitüsü, Kasım 2013. 
The Impact of the Syrian Refugee Crisis on Host Communities in Lebanon, World Vision Lebanon and WVUK, July 2013. 
Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacılar, Saha Araştırması Sonuçları, AFAD, 2013 https://www.afad.gov.tr/ 
Dokuman/TR/60-2013123015491-syrian-refugees-in-turkey-2013_baski_30.12.2013_tr.pdf 
Yaşar, M. Ruhat, “Kilis’te Mültecilere Bakış-Toplumsal Otizm ve Ötekileştirme Sürecinin İlk Görünümleri” (Yayınlanmamış Saha Araştırması), Hazırlandığı tarih 01.09.2013, Kilis. Mart-Nisan 2014’te Hatay ve Kilis’te yapılan saha araştırması notları ile diğer ülkelerden sivil toplum yetkilileri ve tanıklarla yapılan röportajlar. 

İNTERNET 

http://www.amnesty.org/en/news/turkeyborder-abuses-and-destitution-aggravatingplight-syriarefugees-2014-11-20 
http://amnesty.org.tr/icerik/2/1415/suriyelilere-saldirilar-kaygi-verici-suriyeli-multecilerinstatusu-ile-haklarini-belirleyecek-mevzuat-bir-an-evvel-cikarilmali 
http://data.unhcr.org/syrianrefugees/country.php?id=107 
http://data.unhcr.org/syrianrefugees/country.php?id=122 
http://data.unhcr.org/syrianrefugees/regional.php 
http://edam.org.tr/Media/IcerikFiles/12/EdamAnket2014.1.pdf 
http://syrianrefugees.eu/?page_id=87 
http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/suriyeli-gerginligine-yeni-onlemler 
http://www.al-monitor.com/pulse/ar/politics/2012/05/jordanian-politics-and-the-asylu. 
html##ixzz3CQYtg5kH 
http://www.bbc.com/news/world-23813975 
http://www.brookings.edu/blogs/brookings-now/posts/2014/02/syria-refugee-crisisthreatens-regional-stability 
http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2014/Sep-26/272102-machnouklebanon-will-set-up-syrian-refugee-camps.ashx#axzz3EhMYghZY 
http://www.economist.com/blogs/pomegranate/2014/06/syrian-refugees-jordan 
http://www.gaziantephaberler.com/-gaziantepteki-ev-sahibini--suriyeli-kiraci-kadin-namusuicin-oldurdu-iddiasi-haberi-32209.html 
http://www.haberturk.com/gundem/haber/975425-istanbulda-sariyer-nufusu-kadarsuriyeli-yasiyor 
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/jordan0814_ForUPload.pdf 
http://www.radikal.com.tr/turkiye/hamallar_sopalarla_suriyelileri_kovaladi-1205899 
http://www.unhcr.org/pages/49e486676.html 
http://www.unhcr.org.tr/uploads/root/faq_-_turkish.pdf 
http://www.wsj.com.tr/article/SB10001424052702304418404579464854025694272.html 


Büyük Karaman Cd. Taylasan Sk. 
No.3 Fatih - İstanbul - Türkiye 
Tel: 0212 631 21 21 • www.ihh.org.tr 
www.ihhakademi.com 
Büyük Karaman Cd. Taylasan Sk. 
No.3 Fatih - İstanbul - Türkiye 
Tel: 0212 631 21 21 • www.ihh.org.tr 
www.ihhakademi.com 

***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder