8 Mayıs 2020 Cuma

Soğuk Savaş Sonrası Dönemde Türkiye’nin Ortadoğu Politikası: Değişen Tehdit ve Fırsat Algısı. BÖLÜM 2

Soğuk Savaş Sonrası Dönemde Türkiye’nin Ortadoğu Politikası: Değişen Tehdit ve Fırsat Algısı. BÖLÜM 2



3.2. 2000-2010 arası Dönem: AKP İktidarları ve Ortadoğu’yla İlişkiler

1999 yılı itibariyle Türkiye’nin ulusal güvenlik kaygıları temelinde biçimlenen Ortadoğu politikası Suriye ile varılan Adana Mutabakatı uyarınca Abdullah Öcalan’ın bu ülke topraklarından çıkarılması ve terörün bastırılmasıyla artık ekonomik ve diğer unsurların ön plana çıktığı bir bölgesel politika olarak belirmiştir. Türkiye’nin Ortadoğu’ya yönelik dış politikasındaki bu dönüşüm esasında aynı yıl dönemin Dışişleri bakanı İsmail Cem’in dile getirdiği “bölge merkezli” ve “vizyoner” dış politika söylemleriyle başlamıştı. Bununla ifade edilmek istenen Türkiye’nin geçmişiyle (özellikle Osmanlı mazisiyle) barışması, sosyo-kültürel, tarihsel ve ekonomik unsurlar kullanarak bölge ülkeleriyle iyi komşuluk ilişkileri geliştirmekti. Artık Ortadoğu’ya güvenlik perspektifinden değil ekonomik ve siyasi ilişkileri geliştirme açısından bakan bir Türkiye vardı. Bölge merkezli ve vizyoner yeni Ortadoğu politikası kapsamında Irak, İran ve Suriye ile olan ilişkiler geliştirilmiş, AB’ye üyelik bağlamında Ortadoğu’yla daha uyumlu ilişkiler kurulmuş, bu durum Ortadoğu’ya yönelik meselelerde belirginleşen ABD-AB kırılmasında Türkiye’nin daha çok AB’den yana tavır koymasına yol açmıştır. Gerçekten de Soğuk Savaş sonrası dönemde giderek kurumsallaşan AB’nin Ortadoğu’ya yönelik politikalarının ABD’den farklı olduğu ve bu kapsamda bir Trans-Atlantik kırılmanın yaşandığı teşhis edilmiştir. AB Ortadoğu bölgesinde daha uzlaşmacı ve yapıcı diyalog yaklaşımına karşılık ABD’nin daha müdahaleci ve aktif stratejiler öngörmesi Sovyet sonrası dönemde artık yeknesak kalamayan Batı ittifakı içindeki ayrışmanın da bir nevi resmi gibiydi. Türkiye bu ayrışmada değindiğimiz gibi adaylık bağlamında AB yanlısı politikalar izlerken özellikle 2002 sonrasında ABD ve AB’den bağımsız tamamlayıcı ve aktif bir dış politika izlemiştir. 

Türkiye’nin AB’ye üyelik ekseninde Ortadoğu bölgesiyle ilişkilerinde yeni ufuklar açmasının yanında bölgede Türkiye’ye daha aktif bir rol kazandırmıştır. Bölge ülkeleriyle geliştirilecek daha yoğun sivil ve ekonomik ilişkiler birçok zorluğu bünyesinde barındırmakla beraber Türkiye’nin bölgede barışa, refaha ve güvenliğe daha fazla katkıda bulunmasına da yol açmıştır. Türkiye 2000’li yıllardan itibaren Batı tarafından dışlanan İran’la diyalog kuran, süregiden Arap-İsrail çatışmasında taraflara barış görüşmeleri kapsamında aracılık eden bölgesel bir güç görünümü veriyordu.  Şüphesiz Türkiye’nin Ortadoğu politikasındaki bu dönüşüm bir zihniyet ve yönetim değişikliğinden ileri gelmekteydi. 

Türkiye’nin Ortadoğu politikasındaki dönüşüm ve paradigma değişikliği temelde İsmail Cem’in vizyoner ve bölge merkezli dış politika açılımı ile 1999’da başlamakla birlikte Adalet ve Kalkınma Partisinin Kasım 2002’de iktidara gelmesiyle güçlü bir ivme kazanmıştır. Yeni dönemde izlenen dış politikanın şifrelerini Dışişleri Bakanı konumundaki Ahmet Davutoğlu, iç siyasette güvenlik ve demokrasi arasında hassas bir denge; komşularla sıfır soruna sahip ilişkiler; Ortadoğu, Balkanlar, Kafkasya ile yakın ilişkiler; ABD, AB gibi küresel aktörlerle rekabetten ziyade tamamlayıcılığa dayalı ilişki; uluslararası örgütlerle birlikte barışı inşa çabalarında aktif diplomatik yaklaşım sergilemek.  Soğuk Savaşın bitiminde özellikle Körfez Krizi ve akabinde ABD ile uyumlu politikalar izleyen Türkiye Ortadoğu’da daha aktif ve kendi inisiyatifinde davranması birçok risk taşımaktaydı. Bu nedenle Türkiye ABD’den bağımsız politikalar izleme niyetini saklı tuttuğu müddetçe bölgede etkinliğini artıracağının farkına varmış, ancak 2003’te Irak’ın işgali ile Washington ile Ankara arasındaki görüş ayrılıkları iyice su yüzüne çıkmıştır. İki ülkenin Ortadoğu’ya yönelik politikalarındaki esas kırılma noktası gerçekten de ABD’nin Irak’ı işgale girişmesi ve sonrasında gerçekleştirdiği stratejik hatalardan kaynaklanıyordu.  11 Eylül 2001’de New York’taki terörist saldırının ardından ABD başkanı Bush ve ekibinin dünyayı adeta yeni bir kutuplaşmaya sokarcasına yeni bir soğuk savaş başlatması ve hedefine İran, Irak, Suriye gibi ülkeleri koyması Ortadoğu’nun kaderini değiştirecek gelişmelerin de habercisiydi.  

2003 Irak Savaşı Avrupa ile ABD arasında görüş ayrılıkları bağlamında Trans-Atlantik bir kırılmaya yol açmakla kalmadı, Türkiye-ABD ilişkilerini de ciddi sorunlarla buluşturdu. Daha önce de belirttiğimiz gibi I.ve II. Körfez Savaşlarında Türkiye ABD ile sürekli işbirliği içerisinde olmuş teknik destek sağlamış, hatta kendisi için zararlı sonuçlara yol açsa da Çekiç Güç ve Keşif Güç bağlamında askeri destek verirken ekonomik olarak zarar görse de Irak’a uygulanan ticari ambargoya uymuştur. Ancak III. Körfez Savaşında özellikle TBMM tarafından Amerikan askerlerinin ülkeden geçişini öngören tezkerenin kabul edilmemesi ve kamuoyunda yükselen anti-Amerikancı akım, Ortadoğu’da devamlı işbirliği şeklinde seyreden Türkiye-ABD ilişkilerini tarihinin en zorlu süreçlerinden birine itmiştir.  

1 Mart Tezkeresinin ardından gittikçe gerginleşen ilişkiler Türkiye’nin Ortadoğu’daki etkinlik alanını daraltırken kararın ardından Türkiye’ye soğuk davranmaya başlayan ABD, savaşın uzamasının ve kayıpların artmasının sebebi olarak Türkiye’yi işaret etmiş, Kürtlerin de istek ve talepleri doğrultusunda Türkiye’yi Irak’ta yaşananların dışında tutmaya gayret etmiş ve Türkiye’ye bölgede kontrolü sağlama ve etkinlik açma şansı vermemiştir. Bütün bunların dışında ABD’nin tezkereye bir tepki ve karşılık olarak Süleymaniye’de Türk askerlerinin başına çuval geçirilmesi krizine imza atması Türk kamuoyunun tepkisini toplarken ikili ilişkilerin negatif seyrinde devam etmesine yol açmıştır. Ancak uzun yıllardır “müttefiklik” konsepti içerisinde hareket eden iki ülkenin ilişkileri krizlerin ve gerginliklerin gölgesinde bir süre daha devam etse de bölgesel ve küresel konularda işbirliği ekseninde yeniden devam etmiştir. 

AB’ye üyelik ve Avrupalılaşma idealinden uzaklaşmadan Ortadoğu ve Arap dünyasında merkezî bir konuma sahip olma gayesiyle hareket eden AKP hükümeti 2002-2007 yılları arasında Ortadoğu’da çok yönlü ve aktif bir dış politika örneği sergilemiştir. Bu bağlamda meselâ 2005’te Suriye’yle diplomatik ve ekonomik ilişkilerde bir yakınlaşma sağlanırken 2006’da Hamas’ın Ankara’da kabulü ve ardından Suriye’de arabuluculuk çabaları ile İsrail’le 2007’de dolaylı barış görüşmeleri bu yeni politikanın çarpıcı örnekleri arasında sayılabilir. Esasında AKP’nin Ortadoğu’da yürüttüğü aktif ve çok yönlü yeni dış politika 1980’lerin sonu ve 1990’ların başında Cumhurbaşkanı Turgut Özal’ın Orta Asya ve Kafkasya’da izlediği çok boyutlu dış politika stratejisine benzemekte kullandığı neo-Osmanlıcı argümanlarla da onunla benzeşmekteydi. AKP’nin Ortadoğu’daki politikası küresel ve bölgesel işbirliği içinde, daha önceki dış politika modelleriyle kopuş yerine süreklilik gösteren bölgesel bir politikaydı.  Bunun yanında Ortadoğu’daki gelişmelere eskiye oranla daha fazla ilgi gösteren bölgeye daha fazla entegre olan Türkiye’nin Arap Ligi toplantılarına gözlemci statüsüyle davet edilmesi, Türkiye’nin BM Güvenlik Konseyi geçici üyesi olması İKÖ Genel Sekreterliğine iki dönem üst üste bir Türk’ün seçilmesi bölgeye olan yakınlığı artıran etkenler olmuştur. 


3.3. 2011 ve Sonrası: Arap Baharı Perspektifinden Ortadoğu Politikası

Türkiye’nin Ortadoğu politikasında 2010’lu yılları devam eden Arap Baharı süreciyle birlikte değerlendirmek mümkündür. 2010 yılının Aralık ayında Tunus’ta bir işportacının kendini yakma eylemiyle başlayan ve sırasıyla Libya, Mısır, Yemen, Bahreyn ve Suriye’yi etkisi altına alan siyasal ve toplumsal devrim hareketlerinin geneline verilen bir isim olan “Arap Baharı”nın özünde Ortadoğu ve Kuzey Afrika halklarının daha demokratik, özgür, adil ve sosyo-ekonomik koşullar bakımından daha eşit bir sosyal-siyasal düzende yaşam beklentileri ve özlemleri yatmaktadır. Yıllarca baskı altında yaşayan bu halkların özellikle bilişim ve iletişim teknolojilerinin etkin kullanımı sayesinde bölge genelinde hızla yayılan protesto ve gösteri hareketleri birçok ülkede rejim değişiklikleriyle sonuçlanırken Suriye ve Yemen’de ayaklanmalar ve halk hareketleri beklenen sonucu doğuramamış hatta aksine eskisinden daha kötü bir duruma doğru gidiş söz konusu olmuştur. Mısır ve Libya’da da halk hareketleri sonucu beklenen ve özlenen demokrasi yine gelememiş, askeri darbe ve karşı-darbeler birbirini izlemiştir. Özellikle Suriye’de hakim olan iç savaş, çatışma, katliam ve kaos ortamı uluslararası toplumun dikkatlerini bu ülke üzerine çekmiştir. Arap Baharı kapsamında Türk-Amerikan ilişkilerinin Ortadoğu’da kilitlendiği en önemli kriz de Suriye olmuştur. Suriye halkının Esad ailesinin iktidarına karşı 2011’de başlattığı ayaklanma günümüze kadar bir sonuca ulaşamadan gelmiştir. Dahası Rusya, Çin, İran, ABD gibi bölgesel ve küresel güçlerin Suriye denklemine dahil olmasıyla “çağdaş bir soğuk savaş pratiği” yapılmış, mevcut rejimin gitmesi ya da kalması yönünde bir fikir birliğine varılamamış, devlet otoritesinin olmadığı bölgeler IŞİD/DEAŞ, YPG gibi terör gruplarınca doldurulurken Suriye’de durum iyice içinden çıkılmaz bir hal almıştır. 

Günümüzde Türkiye’nin vizyoner ve aktif dış politikasının Ortadoğu’da kendini belli etmesi Türk dış politikasının “Ortadoğululaştığı” ve Türk dış politikasında bir “eksen kayması” yaşandığı tartışmalarını doğururken  son yıllarda dış politikada Türkiye’nin İslami ve Ortadoğulu kimliği ön plana çıkmaya başlamış bölgesel bir güç olan Türkiye bu kapsamda ekonomik, siyasal ve güvenlik çıkarlarını bölgedeki güvenlik ve istikrar ile entegre ederek bölge-dışı güçlerin Ortadoğu’ya müdahalesine de tepki göstermiştir. Suriye ve İran politikaları sebebiyle ABD ile karşı karşıya gelme, NATO’nun Libya’ya müdahalesine karşı çıkma bu meyanda örnek olarak verilebilecekken Arap Baharı ve Suriye kapsamında ise Türkiye öteden beri tutarlı ve etik bir politika izlemiş, bölgede askeri, ekonomik, diplomatik, insani yönlerden en çok çaba harcayan bir ülke olmuştur. Neticede Türkiye gibi kilit bir bölgesel gücün olmadığı Ortadoğu’nun daha fazla istikrarsızlaşacağı teşhis edilmiştir. 

4. Değerlendirme ve Sonuç

Dış politikasını barışçı temeller ve statükoculuk ile batıcılık biçiminde ifade edilen genel ilkeler üzerine kurarak yürüten Türkiye Soğuk Savaş döneminin sona ermesiyle birlikte yine bu temel ilkeler ve özlerden kopmadan bir yandan dönüşen yeni uluslararası sistemde bir yer edinmeye çalışmış bir yandan da oldukça farklı tehdit ve riskler taşıyan yanı başındaki bölgelerde tutarlı politikalar uygulamaya koyulmuştur. SSCB’nin yıkılması ve iki kutuplu sistemin tek kutuplu hale gelmesiyle küresel güvenlik ve tehdit algısı değiştiği gibi ilan edilen yeni dünya düzeninin gereklerine uygun hareket etme zorunluluğu da doğmuştu. ABD’nin kendini hegemon güç ilan ettiği yeni global düzende küreselleşme, demokrasi, insan ve azınlık hakları, kapitalizm, neo-liberalizm gibi Batılı değerler ve olgular herkesçe benimsenip yaygınlaşmaya başlamıştır. Balkanlar, Orta Asya ve Kafkasya coğrafyaları yeni devletlerin doğuşuyla farklı bir çehre kazanırken Ortadoğu Soğuk Savaşın hemen ardından başlayan sıcak savaş ve çatışma ortamıyla dikkatleri üzerine çeken bir bölge olmuştur. Türkiye Sovyet tehdidinin sona erdiği yeni küresel sistemde Batı nezdinde stratejik öneminin azalacağını ve kaybolacağını düşünürken Ortadoğu’da Saddam’ın yaktığı savaş ateşiyle ABD ve koalisyon güçlerinin bölgeye yaptığı operasyonlarda yeniden ihtiyaç duyulan ve aranan bir müttefik olarak belirmiştir. Dahası Rusya’nın ve olası diğer ülkelerin etkinliğini önlemek amacıyla ABD tarafından “güçlendirilmiş stratejik ortak” ilan edilen Türkiye’nin Yugoslavya’dan Orta Asya’ya diğer bir deyişle Adriyatik’ten Çin Seddine kadar olan bölgede etkin olması istenmiştir.

Ne var ki özellikle Ortadoğu’da batıyla ittifak içerisinde hareket eden ve özellikle Turgut Özal döneminde üzerine düşen bütün görevleri yerine getiren Türkiye bir süre sonra Ortadoğu’da Batı menşeli politikaların kendi ulusal güvenliğine zarar vermeye başladığını görmüştür. Körfez Savaşında Batılı müttefikleriyle birlikte hareket ederek operasyona üs desteği ve ekonomik, teknik destek veren Türkiye yeni dünya düzeninin kuruluşunu bildiren ilk sıcak savaşta meşru ve güçlü tarafta yer almanın haklı gururunu ve övüncünü kısa bir süre yaşamış ama bu övünç ve iyimserlik hevesi belirttiğimiz gibi “kısa” sürmüştür. Soğuk Savaş sonrası dönemin başında özellikle Cumhurbaşkanı Özal’ın değerlendirmesiyle Orta Asya ve Balkanlar gibi fırsatlar sunacağına inanılan hatta “bin yılda bir gelecek fırsatlar” armağan edeceği belirtilen Ortadoğu’nun Körfez Savaşı neticesinde bekleneni vermediği yaşanan acı tecrübeler sayesinde öğrenilecek, Irak’a uygulanan ambargo nedeniyle ekonomik olarak esas zarar gören Türkiye olacaktır. Dahası Kuzey Irak’ta beliren Kürt gruplaşması ciddi güvenlik kaygılarının doğmasına yol açacaktır. SSCB’nin varlığı nedeniyle 1945’ten itibaren kuzeyden ve 1974-Kıbrıs Barış harekâtından itibaren de Kıbrıslı Rumlar ve Yunanistan bağlamında batıdan geldiği öne sürülen ulusal güvenliğe tehdit algılayışı SSCB’nin ve Doğu Blok’unun yıkılmasıyla terkedilerek özellikle Körfez savaşı sonrasında giderek istikrarsızlaşan Ortadoğu bölgesi öne sürülerek artık tehdidin “güneyden” geldiği vurgulanmaya başlanmıştır. Bu yönüyle Soğuk Savaş sonrası dönemde oluşturulan dış politika anlayışının gerçekçi algılar ve yeni oluşan güç dengesi ile tek kutuplu dünya sistemine entegre olma amacı taşıyan realist temelden hareket ettiğini ifade edebiliriz. Soğuk savaş sonrası dengeleri doğru okuyan karar vericiler ABD’nin olası gördükleri Irak operasyonu öncesinde savaşa dahil olarak Kerkük ve Musul’u Milli Mücadeleden tam 70 yıl sonra yeniden Misak-ı Milli sınırları içine katma planları dahi yapmıştır. Ancak ne var ki Irak’a düzenlenecek operasyon bağlamında “fırsat sunacak” denilen Ortadoğu politikası önce bir fırsat algısı doğurmuş ama sonra bu değişerek bir tehdit algısı halini almış ve günümüze kadar gelmiştir.

Soğuk Savaş sonrası dönemde “hacet kapılarının Türkiye için açıldığı” ve “Yeni asır Türk asrı olacak” söylemleriyle birlikte Orta Asya ve Kafkasya’da yeni kurulan Türki cumhuriyetlerle sosyo-kültürel bağlar temelinde geliştirilecek ilişkilerle Türkiye’nin bir “model ülke” ve “örnek demokrasi” olma iddiaları, Rusya Federasyonunun Yakın Çevre doktriniyle beraber anılan bölgeleri arka bahçesi görerek tekrar buralarda etkinlik alanı oluşturması gayreti içine girmesiyle geçerliliğini yitirirken benzer şekilde yakın tarihe atıfla “Misak-ı Millî” sınırları içerisinde yer alan Musul ve Kerkük vilâyetlerinin Türkiye toprağına katılması gerektiği savı da gerçekleşememiş bir senaryo olarak kalırken Özal ve ekibi maceracılıkla suçlanmıştır. 1993’e kadar dış politikada varlığından söz edilen bir “Özal faktörü” Türk dış politikasının geleneksel çizgisinden sapmalara yol açan bir etken olarak değerlendirilmekteydi. Tam da bu noktada Özal’ın aktif dış politika stratejisi hatta dış politikayı tek başına yürütme çabası kamuoyundan, muhalefetten, ordu ve basından tepki toplamıştır. Özal’ın o dönem ABD’nin Türkiye’ye biçtiği rolle de örtüşen “Neo-Osmanlıcılık” temelli dış politikası statükodan kopuş ve revizyonist olarak nitelenirken 2002 sonrasında bu defa AKP dış politikasında “Yeni-Osmanlıcılık” kavramı tekrar canlandırılarak bu sefer gerçekçi argümanlarla güçlendirilmiş ve sağlamlaştırılmış bir strateji olarak dış politikada yer alacaktır. Özellikle Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlunun “Stratejik Derinlik” teorik temelli dış politika anlayışında Neo-Osmanlı motiflerin çok önemli bir yer tuttuğu bilinmektedir.  

Türkiye’yi uzun yıllardır nitelendiği gibi bir köprü olarak değil “merkez” bir ülke olarak tanımlayan Davutoğlu, Pax-Ottomanica/Paks Osmanlı argümanını öne çıkararak Türkiye’nin Müslüman alemi küresel siteme bağlayan bir baş aktör olma çabasından bahisle aynen imparatorluk düzenindeki gibi çevresindeki üç alanı etkisi altına alması gerektiğini söyler: Balkanlar, Ortadoğu ve Kafkasya. Özellikle Ortadoğu’da Türkiye etkisini genişleterek bu bölgeyi uluslararası siteme entegre ederek medenileştirecektir. Keza Suriye gibi Osmanlı bakiyesi ülkeler himaye edilmesi gereken ve Türkiye ile kıyas kabul etmeyecek kadar alt seviyedeki ülkelerdir. Yine Arap baharı sürecinde Davutoğlu, Türkiye’yi Ortadoğu’da etkili küresel aktörlerden biri olarak gördüğünü ifade edecek ve  “merkez” olarak nitelemeye devam edecektir. 

Türkiye’nin Soğuk Savaş döneminde zaman zaman “tarafsızlık”, “temkinlilik” “ihtiyatlılık” olarak ifade edilen Batı blokuna endeksli Ortadoğu politikası 1990’lı yıllar boyunca bölgenin durmadan sıcak savaşlar, çatışmalar ve krizler üreten yapısı nedeniyle hep bir tehdit algısı üzerine şekillenmiş, 2002 yılından itibaren revize edilerek önce “komşularla sıfır sorun politikası” ardından “aktif dış politika” ve en son “Arap Baharı çerçevesinde Ortadoğu politikası” olarak belirginleşmiştir. Soğuk Savaş sonrası dönemin başında ABD, AB ve NATO çerçevesinde Ortadoğu politikasını oluşturan Türkiye AKP dönemi ile beraber Ortadoğu’da daha aktif ve tutarlı bir politika izlemeye başlamıştır. 


Kaynakça

Acar, Eray. “Neoliberalizm ve Sosyal Refah Devleti Ekseninde Üçüncü Yol Yaklaşımı”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 18, Sayı 1, ICEBSS  Özel Sayı, (2017): 248-263.

Ahmadov, Ramin. “The U.S. Policy toward Middle East in the Post-Cold War Era”, Alternatives: Turkish Journal of International Relations, Volume 4, Number1&2, (Spring&Summer 2005): 138-150.

Altunışık, Meliha Benli. “Ortadoğu ve ABD: Yeni Bir Döneme Girilirken”, Ortadoğu Etütleri, Cilt 1, Sayı 1, (Temmuz 2009): 69-81.

Aras, Bülent ve Rabia Karakaya Polat, “Turkey and The Middle East: Frontiers of the New Geographic Imagination”, Australian Journal of International Affairs, Vol. 61, No. 4, (December 2007): 471-488.

Arı, Tayyar. “Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası”, İdris Bal (ed.), 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası, 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2004: 667-699.

Arı, Tayyar. “ABD’nin Soğuk Savaş Sonrası Politikası ve Türk-Amerikan İlişkileri”, Türk Dış Politikası: Uluslararası III. Türk Dış Politikası Sempozyumu Tebliğleri, Sedat Laçiner, Hacali Necefoğlu, Hasan Selim Özertem (ed.), Ankara: Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu (USAK) ve Kars Kafkas Üniversitesi Ortak yayını, 2009: 25-31.

Arı, Tayyar. Geçmişten Günümüze Ortadoğu: Irak, İran, ABD, Petrol, Filistin Sorunu ve Arap Baharı, Cilt II,  Bursa: Alfa Akademi Basım Yayım, 2017.

Ataman, Muhittin. “1983-1991 Döneminde İç Politika: Özallı Yıllar”, Osmanlı’dan İki binli Yıllara Türkiye’nin Politik Tarihi: İç ve Dış Politika, Adem Çaylak, Mehmet Dikkaya, Cihat Göktepe ve Hüsnü Kapu (ed.), 4. Baskı, Ankara: Savaş Yayınevi, 2012: 589-603.

Baharçiçek, Abdülkadir. “Soğuk Savaşın Sona Ermesinin Türk Dış Politikası Üzerindeki Etkileri”, İdris Bal (ed.), 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası, 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2004: 57-74.

Bacık, Gökhan ve B. Balamir Coşkun. “Soğuk Savaş Sonrası Türk Dış Politikası [1991-2001]”, Osmanlı’dan İki binli Yıllara Türkiye’nin Politik Tarihi: İç ve Dış Politika, Adem Çaylak, Mehmet Dikkaya, Cihat Göktepe ve Hüsnü Kapu (ed.), 4. Baskı, Ankara: Savaş Yayınevi, 2012: 633-641.

Bal, İdris. “Türkiye-ABD İlişkileri ve 2003 Irak Savaşı’nın Getirdikleri”, İdris Bal (der.), 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası, 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık, 2004: 151-184.

Balcı, Ali. Türkiye Dış Politikası: İlkeler, Aktörler, Uygulamalar, İstanbul: Etkileşim Yayınları, 2013.

Berridge, G.R. Diplomacy: Theory and Practice, 5th Edition, London: Palgrave Macmillan UK, 2015.

Bilgiç, Veysel K. “İç Politika-Dış Politika Etkileşimi”, İdris Bal (der.), 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası, 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları, 2004, ss.111-124.

Brzezinski, Zbigniev. “The Cold War and Its Aftermath”, Foreign Affairs, Cilt 71, Sayı 4, (1992): 31-49.

Çalış, Şaban. “Turkey’s Traditional Middle-East Policy and Özalist Diplomacy: Gulf Crisis Revisisted”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, Cilt 1, Sayı 4, (Ocak 2000): 101-118.

Çomak, Hasret ve Ufuk Cerrah. “Avrupa Birliği Üyeliği Ekseninde Türkiye’nin Avrupa Birliği Güvenliğine Katkıları,” Hasret Çomak, Caner Sancaktar, Sertif Demir (der.), Uluslararası Güvenlik: Yeni Politikalar, Stratejiler ve Yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayınları, 2016: 717-733.

Dönmez, Rasim Özgür. “Ahmet Davutoğlu Dış Politika Anlayışının Kökleri”, Türkiye’de Politik Değişim ve Türk Dış Politikası: Neo-Osmanlıcılığın Sosyo Politiği, Rasim Özgür Dönmez (ed.), (Bursa: Dora Yayınları, 2014): 7-33.

Erkaya, Güven ve Taner Baytok. Bir Asker Bir Diplomat: Söyleşi, 2. Baskı, İstanbul: Doğan Kitap, 2001.

Fiedler, Radoslaw. “The United States’ Policy toward the Middle East in the Post-Cold War Era: Hegemony or Leadership”, Toplum ve Demokrasi, 4(8-9-10), (Ocak-Aralık, 2010): 169-184.

Gözen, Ramazan. İmparatorluktan Küresel Aktörlüğe Türkiye’nin Dış Politikası, Ankara: Palme Yayıncılık, 2009.

Graham, Fuller E. and Lesser Ian O., with Henze Paul B. and Brown J. F. Turkey's New Geopolitics: From the Balkans to Western China, A RAND Study, Volume 26, Issue 4, Boulder, Co: Westview press, 1993 

Jabbour, Jana. “The AKP’s Foreign Policy Towards the Middle East: Changes within Continuity or rupture with past practices?”, Bilgi, 23, (Kış 2011): 125-148.

Kan, Kürşat. “Globalizmin Uluslararası İlişkilere Etkisi”,  KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (20) (2011): 1-10.

Kardaş, Şaban. “Türk Dış Politikasında Eksen Kayması mı?”, Akademik ORTADOĞU, Cilt 5, Sayı 2, (2011): 19-42.

Keyman, E. Fuat. “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 3, Sayı 9, (Bahar 2006): 1-20.

Kıvılcım, Fulya. “Küreselleşme Olgusu ve Çokuluslu Şirketlerin Küreselleşme Süreci Üzerindeki Rolü”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, Cilt 5, No 2, (2013): 1-16.

Kişman, Zülfikar Aytaç ve  Hasan Aydın. “Soğuk Savaş Sonrası Ortadoğu Bağlamında Türk-Amerikan İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme”, İstanbul Medeniyet Üniversitesi-Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, II/1, (2017): 37-63.

Oran, Baskın (ed.) Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt I, 11. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları, 2005.

Oran, Baskın (ed.) Türk Dış Politikası, Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt II, 12. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları, 2010.

Özcan, Mesut. “Türkiye’nin Ortadoğu Politikası: Mesafeden Müdahaleye Dönüşüm”, Türkiye’nin Değişen Dış Politikası, Cüneyt Yenigün ve Ertan Efegil (ed.), Ankara: Nobel Yayınları, 2010: 371-387.

Sinkaya, Bayram. “Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası ve Batı Etkisi”, ADAM AKADEMİ, (2011/1): 79-100.

Stiglitz, Joseph. Globalization and Its Disconnects, New York: The New Press, 1990.

Türkkan, Reha Oğuz. “21. Yüzyıl Kimin Asrı Olacak?”, Yeni Türkiye Dergisi Türk Dış Politikası Özel sayısı, Sayı: 3, Yıl: 1 (Mart-Nisan 1995): 502-515

Türkmen, İlter. “Türkiye Cumhuriyeti’nin Ortadoğu Politikası”, BİLGESAM Bilge Adamlar Kurulu Raporu, İstanbul: BİLGESAM Yayınları,  2010: 1-37.

Yeşilada, Birol. “Relations Between The United States And Turkey In The Post-Cold War Era”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, (2001): 347-360.

Yılmaz, Muzaffer Ercan. “The New World Order: An Outline of the Post-Cold War Era”, Alternatives: Turkish Journal Of International Relations, Volume 7, Number 4, (Winter 2008): 44-58.

Yılmaz, Muzaffer Ercan. “Turkey-Israel Relations in The Post-Cold War Era”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6/10, (Temmuz 2008): 162-171.

Yorulmaz, Murat. “Bölgesel Güvenlik Kompleksi Teorisi Bağlamında Türkiye’nin Güvenlik Politikasında Dönüşüm (2002-2015),  Hasret Çomak, Caner Sancaktar, Sertif Demir (der.), Uluslararası Güvenlik: Yeni Politikalar, Stratejiler ve Yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayınları, 2016: 737-754.


Elektronik Erişim 

https://www.politico.com/story/2010/04/bernard-baruch-coins-term-cold-war-april-16-1947-035862  Erişim: 15.12.2018 14:15

https://www.embl.de/aboutus/science_society/discussion/discussion_2006/ref1-22june06.pdf  Erişim:15.12.2018 22:30

https://history.state.gov/milestones/1914-1920/fourteen-points Erişim: 24.12.2018  16:20

http://politikaakademisi.org/2017/02/16/prof-dr-baskin-orana-gore-turk-dis-politikasinin-kuramsal-cercevesi-ve-obd-kavrami/  Erişim: 08.01.2019  15:10

http://merkezstrateji.com/assets/media/180112-ark-obd-dis-politika-s1.pdf Erişim:12.01.2018  10:12

http://www.bilgesam.org/incele/1901/-soguk-savas-sonrasi-uluslararasi-sistemin-analizi/#.XMcr9_ZuLIU  Erişim: 29.04.2019   19:55.


DİPNOTLAR;

1  Andrew Glass, “Bernard Baruch coins term ‘Cold War’, April 16, 1947”, Politico, 04/16/2010  05:03 AM EDT   
https://www.politico.com/story/2010/04/bernard-baruch-coins-term-cold-war-april-16-1947-035862  Erişim: 15.12.2018 
2  Baskın Oran, “Soğuk Savaş Sonrası Kavramı” kutusu, Baskın Oran (ed.) Türk Dış Politikası, Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt II, 12. Baskı, (İstanbul: İletişim Yayınları, 2010), 209.
3  Francis Fukuyama, “The End of History?”, The National Interest, (Summer 1989): 17-25 https://www.embl.de/aboutus/science_society/discussion/discussion_2006/ref1-22june06.pdf  Erişim: 15.12.2018
4  Samuel Huntington, “The Clash of Civilizations?”, Foreign Affairs, Vol. 72, No. 3, (Summer 1993): 22-49.
5  Zbigniev Brzezinski, The Grand Chessboard: American Primacy and its Geostrategic Imperatives,  (New York: Basic  Books, 1997). 
6  Henry Kissinger, Diplomacy, (New York: Simon&Schuster Paperbacks, 1994)
7 Bilgehan Emeklier, Soğuk Savaş Sonrası Uluslararası Sistemin Analizi, Bilge İnsanlar Stratejik Araştırmalar Merkezi (BİLGESAM), 3 Mayıs 2010 http://www.bilgesam.org/incele/1901/-soguk-savas-sonrasi-uluslararasi-sistemin-analizi/#.XMcr9_ZuLIU  Erişim: 29.04.2019   19:55.
8  Hasret Çomak ve Ufuk Cerrah, “Avrupa Birliği Üyeliği Ekseninde Türkiye’nin Avrupa Birliği Güvenliğine Katkıları,” Hasret Çomak, Caner Sancaktar, Sertif Demir (der.), Uluslararası Güvenlik: Yeni Politikalar, Stratejiler ve Yaklaşımlar, (İstanbul: Beta Yayınları, 2016), 717-733.
9  Abdülkadir Baharçiçek, “Soğuk Savaşın Sona Ermesinin Türk Dış Politikası Üzerindeki Etkileri”, 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası, İdris Bal (ed.). (Ankara: Nobel Yayınları, 2004), 69.
10  Kürşat Kan, “Globalizmin Uluslararası İlişkilere Etkileri”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (20), (2011): 3.
11  Fulya Kıvılcım, “Küreselleşme Olgusu ve Çokuluslu Şirketlerin Küreselleşme Süreci Üzerindeki Rolü”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, Cilt 5, No 2, (2013): 14.
12  Eray Acar, “Neoliberalizm ve Sosyal Refah Devleti Ekseninde Üçüncü Yol Yaklaşımı”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 18, Sayı 1, ICEBSS  Özel Sayı, (2017): 248-263.
13  E. Fuat Keyman, “Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Hegemonya”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 3, Sayı 9, (Bahar-2006): 6.
14  Küreselleşmenin bir kritiği için bkz: Mim Kemal Öke, “Küreselleşmenin Algılanması: Paranoya mı Türk Asrı mı Paradoksu”, İdris Bal (der.), 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası, 2. Baskı, (Ankara: Nobel Yayıncılık, 2004), 75-80.
15  Muhittin Ataman, “1983-1991 Döneminde İç Politika: Özallı Yıllar”, Osmanlı’dan İki binli Yıllara Türkiye’nin Politik Tarihi: İç ve Dış Politika, Adem Çaylak, Mehmet Dikkaya, Cihat Göktepe ve Hüsnü Kapu (ed.), 4. Baskı, (Ankara: Savaş Yayınevi, 2012): 589-603.
16  1991 yılı için TL/$ Kuru: 4.169,85 bkz: Hikmet Uluğbay, “1991-2001 Döneminde Türkiye’nin Temel Ekonomik Göstergeleri”, Oran (ed.), Türk Dış Politikası, II. Cilt, 214.
17  İlhan Uzgel, “1990-2001 Döneminde ABD ve NATO’yla İlişkiler: Soğuk Savaş Sonrasında Türkiye-ABD İlişkilerinde Bölgesel İşbirliği Alanları”, Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 253-274. 
18  Baskın Oran Özal’ın Türk Dış Politikasını yıprattığını savunan görüşleri genel olarak 3 başlık altında toplayarak şu şekilde özetler: 1.Özal, Türkiye ekonomisini hiçbir önlem almadan dışarıya açarak bağımlı kıldı ve bu yüzden dış politikayı da dolaylı yoldan zayıflatmıştır. 2. Özal felsefesi gereği şuna inanıyordu: Bir ülkeyle ticaret ilişkisi kurulursa, o ülkeyle olan dış politika sorunları da çözülür. Ancak Türkiye’nin kireçlenmiş dış politika sorunları yaşadığı Yunanistan ve Ortadoğu gibi durumlarda bu felsefe özellikle yürümedi. 3. Özal, Dışişleri Bakanlığını kimi zaman devre dışı bırakarak, kimi zaman da Türk Dış Politikasının 75 yıldır denenmiş çizgisini yok sayarak ve bazen de ciddi potlar kırarak dış politikayı güç durumda bıraktı. Oran(ed.), Türk Dış Politikası, II. Cilt, 28-29
19  Özal’ın siyaset, ekonomi-politik ve felsefi görüşleri hakkında bkz: İhsan Sezel ve İhsan Dağı, “Kim Bu Özal?”: Siyaset, İktisat, Zihniyet, (İstanbul: Boyut Yayınları, 2001).
20  Ramazan Gözen, İmparatorluktan Küresel Aktörlüğe Türkiye’nin Dış Politikası, (Ankara: Palme Yayıncılık, 2009), 75.
21  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt I, 256.
22  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 560.
23  Murat Yorulmaz, “Bölgesel Güvenlik Kompleksi Teorisi Bağlamında Türkiye’nin Güvenlik Politikasında Dönüşüm (2002-2015)”,  Hasret Çomak, Caner Sancaktar, Sertif Demir (der.), Uluslararası Güvenlik: Yeni Politikalar, Stratejiler ve Yaklaşımlar, (İstanbul: Beta Yayınları, 2016): 737-754.
24  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 53.
25  Realizmin temsilcilerinden Fransız Raymond  Aron tarafından ortaya atılan Aron paradigmasına göre; çok katı bir iki kutuplu sistemde (örneğin Soğuk savaş dönemi) ülkelerin kendi başlarına bloklardan bağımsız politikalar geliştirmesi çok riskli olur ve neticede yapılması gereken iki büyük güçten birinin kanatlarının altına girmektir. bkz: http://politikaakademisi.org/2017/02/16/prof-dr-baskin-orana-gore-turk-dis-politikasinin-kuramsal-cercevesi-ve-obd-kavrami/  Erişim: 08.01.2019
26  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 237-238. 
27  Ali Balcı, Türkiye Dış Politikası: İlkeler, Aktörler, Uygulamalar, (İstanbul: Etkileşim Yayınları, 2013), 183-184.
28  Reha Oğuz Türkkan, “21. Yüzyıl Kimin Asrı Olacak?”, Yeni Türkiye Dergisi Türk Dış Politikası Özel sayısı, Sayı 3, Yıl 1, (Mart-Nisan 1995): 503.
29  Oran (ed.) Türk Dış Politikası, Cilt II, 551.
30  Gözen, İmparatorluktan Küresel Aktörlüğe Türkiye’nin Dış Politikası, 175-176.
31  Ramin Ahmadov, “The U.S. Policy toward Middle East in the Post-Cold War Era”, Alternatives: Turkish Journal of International Relations, Volume 4, Number1&2, (Spring&Summer 2005): 139.
32  Radoslaw Fiedler, “The United States’ Policy toward the Middle East in the Post-Cold War Era: Hegemony or Leadership”, Toplum ve Demokrasi, 4(8-9-10), (Ocak-Aralık, 2010): 169-184.
33  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 248.
34  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 251.
35  Tayyar Arı, “ABD’nin Soğuk Savaş Sonrası Politikası ve Türk-Amerikan İlişkileri”, Türk Dış Politikası: Uluslararası III. Türk Dış Politikası Sempozyumu Tebliğleri, Sedat Laçiner, Hacali Necefoğlu, Hasan Selim Özertem (ed.), (Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu (USAK) ve Kars Kafkas Üniversitesi Ortak yayını, Ankara, 2009): 25-31.
36  Fuller Graham E. and Lesser Ian O., with Henze Paul B. and Brown J. F., “Turkey's New Geopolitics: From the Balkans to Western China”, A RAND Study, Volume 26, Issue 4, (Boulder, Colo.: Westview press, 1993): 212. 
37  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 252.
38  Gözen, İmparatorluktan Küresel Aktörlüğe Türkiye’nin Dış Politikası, 93.
39  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 254.
40  Birol Yeşilada, “Relations Between The United States And Turkey In The Post-Cold War Era”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1-2, (2001): 348.
41  Şaban Çalış, “Turkey’s Traditional Middle-East Policy and Özalist Diplomacy: Gulf Crisis Revisisted”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, Cilt 1, Sayı 4, (Ocak 2000): 101-118.
42  Gökhan Bacık ve B. Balamir Coşkun. “Soğuk Savaş Sonrası Türk Dış Politikası [1991-2001]”, Osmanlı’dan İki binli Yıllara Türkiye’nin Politik Tarihi: İç ve Dış Politika, Adem Çaylak, Mehmet Dikkaya, Cihat Göktepe ve Hüsnü Kapu (ed.), 4. Baskı, (Ankara: Savaş Yayınevi, 2012), 639.
43  Telefon diplomasisi genellikle devlet başkanlarının güvenli hatlar üzerine bağlanmış telefonlar aracılığıyla çeşitli konularda sözlü görüşmede bulundukları maliyetsiz, güvenli ve sık kullanılan bir diplomasi biçimdir. Eksiklikleri ise tarafların görüşme esnasında birbirlerinin vücut dilini, yüz ifadesini, içinde bulundukları ortamı görmeden konuşmaları bunun da sağlıklı ve bütünlüklü bir iletişim oluşturamamasıdır. G.R. Berridge, “Telephone Diplomacy Flourishes”, Diplomacy: Theory and Practice, 5th Edition, (London: Palgrave Macmillan UK, 2015), 102.
44  İlhan Uzgel, “Körfez Savaşında Özal’ın Musul-Kerkük’e İlişkin Projesi” kutusu, Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 256.
45  Güven Erkaya ve Taner Baytok, Bir Asker Bir Diplomat: Söyleşi, 2. Baskı, (İstanbul: Doğan Kitap, 2001), 92.
46  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 258.
47 İlhan Uzgel, “Körfez Savaşı” kutusu, Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 255.
48  Bacık ve Coşkun, “Soğuk Savaş Sonrası Türk Dış Politikası (1991-2001)”, 640.
49  Oran (ed.), Türk Dış Politikası, Cilt II, 267.
50  Meliha Benli Altunışık, “Ortadoğu ve ABD: Yeni Bir Döneme Girilirken”, Ortadoğu Etütleri,  Cilt 1, Sayı 1, (Temmuz, 2009): 72.
51  Tayyar Arı, “Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası”, 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası, İdris Bal (ed.), 2. Baskı, (Ankara: Nobel Yayınları, 2004), 683.
52 Arı, “Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası”, 684.
53  İlter Türkmen, “Türkiye Cumhuriyeti’nin Ortadoğu Politikası”, BİLGESAM Bilge Adamlar Kurulu Raporu, (İstanbul: BİLGESAM Yayınları, 2010), 1-37.
54  Bayram Sinkaya, “Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası ve Batı Etkisi”, ADAM AKADEMİ, 2011/1, 88.
55 Türkmen, “Türkiye Cumhuriyeti’nin Ortadoğu Politikası”, 24
56  Altunışık, “Ortadoğu ve ABD: Yeni Bir Döneme Girilirken”, 74.
57  Türkmen, “Türkiye Cumhuriyeti’nin Ortadoğu Politikası”, 25.
58  Sinkaya, “Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası ve Batı Etkisi”, 89.
59  Altunışık, “Ortadoğu ve ABD: Yeni Bir Döneme Girilirken”, 72.
60  Muzaffer Ercan Yılmaz, “Turkey-Israel Relations in The Post-Cold War Era”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6/10, (Temmuz 2008): 162-171.
61  Sinkaya, “Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası ve Batı Etkisi”, 90.
62  Bülent Aras and Rabia Karakaya Polat, “Turkey and The Middle East: Frontiers of the New Geographic Imagination”, Australian Journal of International Affairs, Vol. 61, No. 4, (December 2007): 471-488.
63  Mesut Özcan, “Türkiye’nin Ortadoğu Politikası: Mesafeden Müdahaleye Dönüşüm”, Türkiye’nin Değişen Dış Politikası, Cüneyt Yenigün ve Ertan Efegil (ed.), (Ankara: Nobel Yayınları, 2010), 371-387.
64  Arı, “ABD’nin Soğuk Savaş Sonrası Politikası ve Türk-Amerikan İlişkileri”, 30.
65  İdris Bal, “Türkiye-ABD İlişkileri ve 2003 Irak Savaşı’nın Getirdikleri”, İdris Bal (der.), 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası, 2. Baskı, (Ankara: Nobel Yayıncılık, 2004), 151-184.
66  Zülfikar Aytaç Kişman ve Hasan Aydın, “Soğuk Savaş Sonrası Ortadoğu Bağlamında Türk-Amerikan İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme”, İstanbul Medeniyet Üniversitesi-Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, II/1, (2017): 37-63.
67  Jana Jabbour, “The AKP’s Foreign Policy Towards the Middle East: Changes within Continuity or rupture with past practices?”, Bilgi, 23, (Kış 2011): 125-148.
68  Özcan, “Türkiye’nin Ortadoğu Politikası: Mesafeden Müdahaleye Dönüşüm”, 382.
69  Kişman ve Aydın,  “Soğuk Savaş Sonrası Ortadoğu Bağlamında Türk-Amerikan İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme”, 54.
70  Şaban Kardaş, “Türk Dış Politikasında Eksen Kayması mı?”, Akademik ORTADOĞU, Cilt 5, Sayı 2, (2011): 21.
71  Sinkaya, “Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası ve Batı Etkisi”, 86.
72  bkz: Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik: Türkiye’nin Uluslararası Konumu, 19. Baskı, (İstanbul: Küre Yayınları: 2004).
73  Rasim Özgür Dönmez, “Ahmet Davutoğlu Dış Politika Anlayışının Kökleri”, Türkiye’de Politik Değişim ve Türk Dış Politikası: Neo-Osmanlıcılığın Sosyo Politiği, Rasim Özgür Dönmez (ed.), (Bursa: Dora Yayınları, 2014), 27.


***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder