26 Haziran 2019 Çarşamba

17 ARALIK OPERASYONU BAKANLAR FEZLEKESİ - BÖLÜM 11

17 ARALIK OPERASYONU BAKANLAR FEZLEKESİ - BÖLÜM 11


KOD İSİM KULLANMA PRENSİBİ

Yapılan çalışmalarda, şüpheli şahıslardan bazılarının gerek fiilen gerekse telefon görüşmelerinde kod isim kullanarak Adli Çalışmalara Karşı Koymaya çalıştıkları anlaşılmıştır

Yapılan teknik takip çalışmalarında, örgüt mensubu şüphelilerin yaptıkları telefon görüşmelerinde Zafer ÇAĞLAYAN’I “ABİ” veya “BÜYÜK ABİ” şeklinde kodladıkları anlaşılmıştır. 


TK:2207838535 - 14.07.2013 11:53 Rıza Sarraf – Abdullah Happani görüşmesinde;
Rıza Sarraf: “ABİNİN HESABInın aşagı yukarı biliyor musun”, Abdullah Happani: “abi tam bilmiyorum en son baktıgımzda İki Milyon küsürdü galiba  ama daha sonra ne yaptı”
TK:1704387145 - 06.10.2012 18:57 Rıza Sarraf – Abdullah Happani görüşmesinde;
Rıza Sarraf: “Süleyman beyin yanındaydım şimdi çıktım … BURASI ABİ GİBİ TAMAM … ABİ AYARDA TAMAM ORASI”,
TK.2360060652 - 08.10.2013 11:24 Rıza Sarraf – Abdullah Happani görüşmesinde; 
Rıza Sarraf: “görüşüyorum ya işte 3 4 kişi ile görüşeceğim teker teker görüşüyorum…Maliye Bakanı ile görüşeceğim”, Abdullah Happani: “hı büyük abiyle felan görüşmeyi düşünmüyorsun değil mi
TK.2031053562 - 10.04.2013 11:56 Nesteren Zareı Deniz – Rıza Sarraf görüşmesinde;
Nesteren Zareı Deniz: “bide babam diyor ki burda bi orda bi dedikodu duymuş güya reisin karısının adına bir banka kurulmuş bizim burda o bütün İran işlerini yapacakmışböyle bişey doğru mu”
TK:1709058469 - 09.10.2012 22:44 Rıza Sarraf – Abdullah Happani görüşmesinde;
Rıza Sarraf: “BENCE ABİNİNKİNDEN DAHA ÖNEMLİ BUNUN Kİ”

 BANKA DEKONT.,




? Zafer ÇAĞLAYAN’a gönredilen Euro’ların tutulduğu anlaşılan “CAG EUR” isimli dosyada 11.01.2013 günü Zafer ÇAĞLAYAN’a 1.500.000,00 Euro gönderildiği, CAG EUR İsimli Excel Dosyasından Görünüm

TELEFON DİNLEMELERİNE KARŞI ÖNLEM ALMA FAALİYETLERİ.,

Soruşturma kapsamındaki şüphelilerin kendi aralarında yaptıkları telefon görüşmelerinde sık sık birbirlerini uyardıkları ve telefonda her şeyi konuşmamaları ve konuşurken dikkat etmelerini söyledikleri ve bazen de cep telefonundan görüşmeyerek Whatsapp isimli yazılım üzerinden iletişime geçtikleri anlaşılmıştır.

TK.2372293153 - 11.10.2013 16:33 Rıza Sarraf – Barış Güler görüşmesinde;
Barış Güler: “ben de size yazıyordum Rıza bey Whatsapp’da”
TK:2400264682 - 25.10.2013 15:06 Abdullah Happani – Rıza Sarraf görüşmesinde;
Rıza Sarraf: “o dışarda kulübe var ya bi tane… onun yan yanında iki kişi adam oturuyor mu”, Abdullah Happani: “bi tane adam oturuyor”, Rıza Sarraf: “bi tane adam oturuyor mu şuandaben sana bi resim iletiyorum whatsaptan öbür telefonun yanında mı…al onları bi bak bakayım bunlar onlar mı” 
TK:2400287965 - 25.10.2013 15:11 Abdullah Happani – Rıza Sarraf görüşmesinde;
Rıza Sarraf: “ama fotoğraf çekiyorlarmış orda…girenin çıkanın girenin çıkanın bizim orda arka kapı da geldi mi mail sana…whats app var mı telefonunda ya”
TK:2401812687 - 26.10.2013 12:19 Hikmet Tuner – Özgür Özdemir görüşmesinde;
Hikmet: “whatsapp a baksana bi hocam”, Özgür Özdemir: “tamam” 
TK:2402271854 - 26.10.2013 16:23 Rıza Sarraf – Barış Güler görüşmesinde;
Barış Güler: “vallahi bizimkiler öyle demiş sizinkilere Emniyet’ten öyle demişler bunlar demiş biz de bunları arıyoruz zaten demişler WHATSAPTAN BEN SİZE YAZDIM”,

“ÖZEL HAT” OLARAK TABİR EDİLEN AÇIK TELEFON HATTI KULLANILMASI.,

Şüpheli şahıslardan kendilerine yönelik yapılacak teknik takip çalışmalarından kurtulmak için telefon dinlemelerine karşı tedbirler geliştirdiği, bu amaçla sadece kendi aralarında görüşmek için, başka şahıslar adına kayıtlı “ÖZEL HAT” olarak tabir edilen hat aldıkları ve görüşmelerini bu hat üzerinden yaptıkları anlaşılmıştır.

Şüphelilerin önceden kodladıkları GSM hatlarının tespitine yönelik yapılan çalışmalar neticesinde; şüpheliler tarafından birebir kullanılmak üzere açıldığı değerlendirilen;

1. 5319831282 ile 5314751018 numaralı hatların,
2. 5319831286 ile 5319831299 numaralı hatların,
3. 5319831288 ile 5355899599  numaralı hatların,
4. 5319831289 ile 5314751014 numaralı hatların,
5. 5319831291 ile 5314751024 numaralı hatların,
6. 5319831298 ile 5314751021 numaralı hatların,
7. 5319831299 ile 5319831286 numaralı hatların,
8. 5319831300 ile 5314751000 numaralı hatların,
9. 5319831301 ile 5314751022 numaralı hatların,
10. 5319831303 ile 5319831315 numaralı hatların,
11. 5314751013 ile 5314751057 numaralı hatların, 
12. 5314751023 ile 5319831297 numaralı hatların,
13. 5314751053 ile 5314751056 numaralı hatların adı geçen şahıslar tarafından birebir karşılıklı olarak kullanmış oldukları (diğer kişiler adına kayıtlı) GSM hatları olduğu anlaşılmıştır.


BİREBİR HAT” KULLANMA PRENSİBİ.,

Şüpheli şahısların kendilerine yönelik yapılacak teknik takip çalışmalarından kurtulmak için telefon dinlemelerine karşı tedbirler geliştirdiği, bu amaçla sadece kendi aralarında birebir telefonlar kullandıkları, bu telefonlara kodlar verdikleri, görüşmelerini bu hat üzerinden yaptıkları anlaşılmıştır.

TK:2122333195 - 28.05.2013 10:36 Onur Kaya – Rıza Sarraf görüşmesinde;
Rıza Sarraf: “dün size attığım mesaja hala ulaşamıyorum”, Onur Kaya: “ŞEYE 19’A MI”, Rıza Sarraf: “evet”
TK:1919971719 - 11.02.2013 00:32 Onur Kaya – Rıza Sarraf görüşmesinde;
Onur Kaya: “10-11'E GEÇMENİZİ SÖYLEDİ ama nedir bilmiyorum”, Rıza Sarraf: “tamam okey okey” 
TK:1860400621 - 09.01.2013 17:57 Kaan Çağlayan - (Sadık) Mohammadsadegh Rastgarshıshehg görüşmesinde;
Kaan Çağlayan: “merhaba abi kolay gelsin 24 YOK MU ABİ 24 YOK MU”, Mohammadsadegh Rastgarshıshehg: “AÇIK AÇIK BEKLİYORUM”, Kaan Çağlayan: “tamam abi”
TK:1714815647 - 13.10.2012 19:10 Mohammadsadegh Rastgarshıshehg (Sadık) – Rıza Sarraf görüşmesinde;
Rıza Sarraf: “NUMARA 25 NERDEDİR ... 25 YAZAN”, Mohammadsadegh Rastgarshıshehg: “kendindedir bende yok ki telefonu bende”,
TK:1762022771 - 12.11.2012 20:16 Kaan Çağlayan’ın (Sadık) Mohammadsadegh Rastgarshıshehg’e gönderdiği mesajda;
“24E GECERMİSİNİZ LÜTFEN”


(E) SUÇ ÖRGÜTÜNÜN YAPTIĞI KOMİSYON KARŞILIĞINDA PARA AKTARMA SİSTEMLERİ

(E-1) RUSYA ODAKLI ESKİ SİSTEM

Şüpheli şahısların, Rusya’daki bankaların sıcak para ihtiyacını karşılamak amacıyla, 2008 yılından 2011 yılının sonlarına kadar, Adem GELGEÇ, Ertuğrul BOZDOĞAN ve Vidadi BADALOV (Azeri) isimli şahıslar üzerine kurulan 10 farklı firma adına açtıkları banka hesaplarına, sistemli ve sürekli şekilde ve gerçek (reel) bir ticarete dayanmaksızın yurtdışından yüklü miktarda döviz havalesi yaptıkları,
Bu paraları Türkiye’deki bankalardan çektikten sonra, kuryeler aracılığıyla Atatürk Havalimanı’ndan fiziki olarak Rusya’ya gönderdikleri, bu işlemlerin haftada birkaç defa tekrar edildiği ve şüphelilerin bu işlemlerden %0,2-0,3 oranında komisyon aldıkları,
Bu işlemlerle, Rusya’daki bankaların sıcak para ihtiyacını karşılama odaklı komisyonculukyaptıkları anlaşılmıştır.
Şahısların bu sistemler yapmış oldukları bu usulsüzlükler, MASAK ve Vergi Dairesi Müfettişleri tarafından incelendiği bilgisine ulaşılmıştır.
Sistemi şematik olarak anlatırsak;

Eylemlerinde kullanılacak firmalar kurulur,
Akabinde gerçekte ticari faaliyeti bulunmayan bu firmalar adına banka hesapları açılır,
Rusya’da)bulunan şüpheli şahıslar (Edik isimli şahıs) tarafından toplanan paralar Rusya’daki bankaların sıcak para ihtiyacına binaen %0,5 ile %2 arasında değişen komisyon oranlarıylabanka hesaplarına yatırılır,
Toplanan paralar, hem Rusya’dan hem de diğer ülkelerden Türkiye’deki firmaların banka hesaplarına gönderilir,
Bankadan çekilen para ve işletilmesi istenilen diğer paralar (mesela Dubai’den gelen) toplanarak Atatürk Havalimanı’na getirilir ve burada daha önceden Duabi’den getirilen paralar için yapılan deklerasyon belgeleri kullanılarak deklare edilir,
Kuryelerin el bagajlarına yüklenen paralar fiziki olarak Rusya’ya gönderilir, 
Rusya’ya fiziki olarak giden bütün para tekrar aynı işlemlerle banka hesabına yatırılarak tekrar Türkiye’deki firmaların banka hesaplarına gönderilir, sistem tekrar baştan işleyerek bu döngü haftada birkaç defa tekrar ettirilir.
Böylece şüpheli şahısların, Türkiye’deki bankalara gerçeği yansıtmayan belgelerle para çekimi yaparak sıcak parayı Türkiye’de Rusya’ya aktardıkları, firmaların bu işlemlerini gerçeğe aykırımuhasebe işlemleri ile örtbas etmeye çalıştıkları değerlendirilmiştir.

(E-2) İRAN ODAKLI YENİ SİSTEM.,

İran, çeşitli uluslararası meseleler sebebiyle, mali ve finansal anlamda belli yaptırımlara maruz kalan bir ülkedir. Hatırlatmakta fayda var ki; bu bölümde yapılan açıklamalardaki amaç, İran’a uygulanan yaptırımları tartışmak değil, Rıza SARRAF liderliğindeki örgütün komisyon karşılığında işletmiş olduğu para döndürme sistemine, İran Devleti tarafından neden ihtiyaç duyulduğunu daha anlaşılır şekilde ortaya koymaktır. Soruşturmamızın konusu, Rıza SARRAF liderliğindeki örgütün İran’a uygulanan ambargoyu aşıp aşmaması değil, ambargoyu aşmak için geliştirdikleri sistemleri işlettikleri esnada işlemiş oldukları suçlardır. Bu bölümde, uluslararası ilişkilere dair meseleler ve yaptırımların doğruluğu-yanlışlığı tartışılmaksızın, suç örgütünün rüşvet, sahtecilik ve altın kaçakçılığı suçlarını işledikleri sistemlerinin varoluşuna zemin tutan şartlar resmedilecektir.
İran’a uygulanan yaptırımlar ile ilgili görüşler şöyle derlenmiştir;
İran, BM Güvenlik Konseyi,ABDve AB’nin birbirinden bağımsız yaptırımları, İran’ın nükleer programının barışçıl olmadığı ve İran’ın uluslararası terörizmi desteklediği iddialarına dayandırılmaktadır. Yaptırımların temel hedefinin İran’ın uluslararası finans sisteminden izole edilmesi olduğu anlaşılmıştır.

BM Yaptırımları.,

31 Temmuz 2006 tarih ve 1696 sayılı Karar ile;
31 Ağustos 2006 tarihine kadar süre verilerek nükleer faaliyetlerini durdurmaması halinde İran’a ekonomik yaptırımlar uygulanacağı uyarısında bulunulmuştur.
27 Aralık 2006 tarih ve 1737 sayılı Karar ile;
Üye ülkelerden kendi toprakları üzerinde, karar ekinde İran’ın nükleer programı ile ilgili olduğu belirtilen kişi ve kurumlara ait bütün fonların, mali varlıkların ve diğer ekonomik kaynakların dondurulması istenilmiştir
24 Mart 2007 tarih ve 1747 sayılı Karar ile;
İran’a yönelik yaptırımlara silah alım-satımını dâhil etmiş ve bir önceki kararın ekinde İran’ın nükleer programı ve balistik füze programı ile ilgili kişilerin ve kurumların sayısı artırılmış ve bu kişilerin seyahatlerine sınırlama getirilmiştir.
Bütün üyelerden ve uluslararası finans kurumlarından insani amaçlar ve kalkınma amaçları dışında, İran hükümetine mali yardım yapmak ya da borç vermek gibi yeni yükümlülüklere girmemeleri istenmiştir.
Ayrıca üyelerin finans kuruluşlarının, bütün İran bankalarının İran dışındaki şubeleri ile ilişkilerinde, İran’ın nükleer ve balistik füze programına katkıda bulunmuş olmamak için dikkatli olmaları istenilmiştir.
BM Güvenlik Konseyi 27 Eylül 2008’de kabul ettiği 1835 sayılı Karar ile de önceden aldığı bütün kararları teyit etmiş ve Konsey’in İran’dan taleplerini yinelemiştir.

ABD’nin Yaptırımları.,

2005 yılında, 13382 sayılı Kararname ile 8 İran bankası ve 1 İran şirketinin mal varlıklarının dondurulmasına karar verilmiş ve ABD’li kurumların bunlarla iş yapması yasaklanmıştır.
31 Aralık 2011 tarihinde, Ulusal Savunma Yetki Yasası (Kirk-Menendez Yasası) kabul edilmiştir. Yasaya göre, İran Merkez Bankası ve belli başlı İran mali kuruluşları ile ciddi ölçüde işlem yapan banka ve finans kuruluşlarının ABD hesapları dondurulacaktır. Yasada yaptırımlar için bir geçiş süreci belirlenmiştir.
İran ile enerji sektörü dışında işlem yapan (özel/kamuya ait) kuruluşlar için 2012 Yılı Mart ayı,
Enerji sektörü de dahil olmak üzere her türlü finansal ilişkilerine son vermeyen (özel/kamuya ait) kuruluşlar için 2012 Yılı Haziran ayı.
İran’dan enerji alımlarını azaltmakla beraber devam eden Türkiye’ye, Yasa kapsamında çeşitli dönemlerde muafiyetler tanınmıştır.
Ancak ABD’nin, bu yasanın Türkiye gibi bazı müttefikleri sıkıntıya sokmasına neden olacağı endişesini taşıması nedeniyle 2013 yılında yeni bir düzenleme yapılmıştır.
6 Şubat 2013 tarihinde resmi olarak uygulanmaya başlayan yeni kararlara göre, İran’dan doğalgaz ve/veya petrol almak isteyen ülkeler;
İhracat bedellerini ülkelerindeki bir banka hesabına yatıracaklardır,
Bu tutarlar İran’a transfer edilmeyecektir,
İran bu tutarlar ile o ülkeden yiyecek, ilaç, tıbbı malzeme ve endüstriyel ürünler alabilecektir.

ABD, diğer uluslararası aktörlerin de İran’a yaptırım uygulaması için 2006 yılından itibaren seferberlik başlatmıştır.

AB’nin Yaptırımları.,

AB ülkeleri, BM Güvenlik Konseyinin İran’a yönelik yaptırım kararlarını kendi mevzuatlarına uyumlu hale getirerek uygulamaya koymuşlardır.
2007 yılında, BM’nin 1737 sayılı Kararında geçen listeye kendisinin belirlediği başka kişi ve kuruluşları da ekleyerek, vize yasağı getirmiş ve mal varlıklarını dondurmuştur.
2010 yılında, İran Merkez Bankasının üye ülkelerdeki hesaplarını dondurmuş, İran ile yapılan kıymetli maden ticaretini yasaklamıştır.
17 Mart 2012 tarihinde Belçika merkezli SWIFT sistemi yaptığı duyuru ileüyelerinden, Türkiye saatiyle 18:00’den itibaren Avrupa Birliği Konseyi’nin 15 Mart 2012 tarihli kararında yer alan İran’lı finansal kuruluşlar ile işlem yapmamalarını (disconnection) istemiştir.
2012 Temmuz ayında AB, İran petrolüne ambargo koymuştur. 
AB ayrıca Avrupalı sigorta şirketlerinin İran kaynaklı tüm petrol nakliyelerini sigortalamasını yasaklamıştır.
2012 Ekim ayıdna AB, İran'dan tüm doğalgaz alımını durdurmuş ve Avrupalı gemi inşa şirketlerinin İran'ın kullanımı için petrol tankeri inşa etmesini yasaklamıştır.

Bahsedilen bu yaptırımlardan ötürü, İran’ın ihracat ödemelerinin ve sıcak para ihtiyacının karşılanması mecburiyetinin, Rıza SARRAF’ın kurduğu sistemin oluşumuna zemin hazırladığı belirlenmiştir.
Soruşturmamızda; İran’ın, rezervlerinin finansal bir operasyonla Türkiye üzerinden altın olarak ülkesine taşıması konusunun suç teşkil ettiği yönünde bir iddiada bulunulmamaktadır. Soruşturmamızdaki eylemler, Türkiye’nin İran’a olan petrol, doğalgazvs. ödemeleri ile ilgili de olmayıp ,İran’ın maruz kaldığı yaptırımları aşmak için geliştirilen sistemin işleyişi esnasında verilen rüşvetler, bankalara ibraz edilen sahte belgeler, altın kaçakçılığı ve bu suçların örgüt faaliyeti kapsamında gerçekleştirilmesikonularını ihtiva eder.

Konunun daha anlaşılır hale gelmesi için Rıza SARRAF liderliğindeki örgütün İran’ın parasını döndürmek için kurdukları bu sistemlerinamacını veproblemi, sistemin sunduğu çözüm şekli, örgütün kazancını ve bu işlemler sırasında örgüt faaliyeti kapsamında işlenilen suçları basamaklar halinde açıklamakta fayda olduğu kanısına varılmıştır.

12. Cİ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR.,

***

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder