31 Temmuz 2017 Pazartesi

28 ŞUBAT 1997 ASKERİ DARBESİ VE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNE ETKİLERİ BÖLÜM 35

28 ŞUBAT 1997 ASKERİ DARBESİ VE TÜRK EĞİTİM  SİSTEMİNE ETKİLERİ BÖLÜM 35



40. Ortaöğretim kurumları en az 8 yıllık temel eğitim üzerine, ortaöğretime devam etmek isteyen öğrencilere bir yıllık hazırlık ve yönelme eğitiminden sonra iki tür eğitim veren; 
a. Mesleki ve teknik eğitim, 
b. Genel eğitim, olmak üzere, en az üç yıl süreli olmalıdır ve yatay ve dikey 
geçişler sağlanmalıdır. 
41. Türk Milli Eğitim Sistemi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim olmak üzere üç kademeden oluşmalıdır. 
42. Mesleki ve teknik alanlarda ortaöğrenimini bitiren öğrenciler, kendi alanlarında yükseköğretime devam edebilmeli, diğer alanlara yönelmek isteyenler de gerekli tamamlama eğitimlerini alarak yükseköğretimin istedikleri alnına gidebilmelidir. Aynı ilke, meslek yüksekokullarına gitmek isteyen genel eğitim mezunları için geçerli olmalıdır. 
43. Bu yapı içerisinde, mesleki ve teknik eğitim sistemi; 
a. Meslek eğitimi sistemi, en az 8 yıllık ilköğretime dayanmalıdır. 
b. Örgün mesleki ve teknik eğitimine, hazırlık ve yönlendirme sınıfından sonra 
girilebilmelidir. 
c. Yaygın ve çıraklık eğitimine, ilköğretimini tamamlayan herkes girebilmelidir. 
d. Meslek eğitimi sistemi, örgün ve yaygın meslek eğitimi uygulamalarını 
yapacak, 
e. Mesleki ve teknik ortaöğretim okullarını, 
f. Yaygın meslek eğitimi ise yaygın mesleki eğitim ve çıraklık eğitimini 
kapsamalıdır. 
g. Örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim programları arasında yatay ve 
dikey geçişler yapılabilmelidir. 
h. Örgün ve yaygın meslek eğitimi programları, geniş tabanlı alan eğitimiyle 
başlayıp öğrenciyi uzlaşmaya doğru götürmelidir. 
i. Örgün ve yaygın uygulamalarla, mesleki ve teknik ortaöğretimlerini 
bitirenler, gerekli tamamlama eğitimlerini de alarak, mesleki veya genel 
yükseköğretim alanlarına girebilmelidir. 
j. Bölgelerin ihtiyaçlarına göre, halıcılık, arıcılık, dokuma vb. uğraşlar 
meslek eğitim merkezlerinin programlarına konulmalıdır. 
44. Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Teşkilatı, eğitim sisteminde düşünülen yeniden 
yapılanma hayata geçirildikten ve sonuçları alındıktan sonra bütün birimleriyle 
yeniden yapılandırılmalıdır. 
45. Ortaöğretimde istenilen yapısal değişim öncelikle tabandan başlatılmalı, merkez teşkilatındaki yapılanmanın tabandaki değişime bağlı olarak bir süreç içinde planlanması düşünülmelidir. Merkezi yönetimin kapsam ve büyüklüğünün 
azaltılması, yerel yönetimlerin katılım ve katkılarının sağlanması için, yasal 
düzenlemeler yapılmalıdır. 
46. Öğretmenler yüksek lisans ve doktoraya yönlendirilmeli; hizmet içi eğitimi 
düzenleyip örgütleyebilmesi ve öğretmenlikle ilgili araştırma ve geliştirmeleri 
destekleyebilmesi için Milli Eğitim Akademisi hayata geçirilmelidir. 
47. Program türlerine göre öğretmen açığı hızla giderilerek, dengeli öğretmen 
dağılımı gerçekleştirilmeli; Avrupa Birliği’ne girişle daha önemli hale gelecek 
olan ticaret ve turizm sektörlerinin ihtiyaç duyduğu orta kademe iş gücünün 
yetiştirilmesi için gerekli tedbirler alınmalıdır. 
48. Öğretmenlerin sözleşmeli konuma geçirilmesi için gerekli yasal düzenlemeler yapılmalıdır. 
49. Anadolu öğretmen liselerinin bünyesindeki döner sermaye işletmelerinin 
faaliyetlerine son verilmelidir. 
50. Diğer bakanlıklara bağlı lise ve dengi okulların (Askeri liseler hariç) yönetici 
atamaları Milli Eğitim Bakanlığı Yönetici Atama Yönetmeliği’ne tabi olmalıdır. 
51. Ortaöğretimin yeniden yapılanmasında fiziki mekânların en verimli bir biçimde kullanımına çözüm olmak üzere, yeni yapılanmalarda ve imkânlar ölçüsünde eğitim siteleri esas alınmaları ve bunların gerçekleştirilebilmesi için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. 
52. Pansiyonlu okullar yerine, okulların ortak kullanabileceği yurtların açılması sağlanmalıdır. 
53. Belediyelerde, okul yerleri belirlenirken il milli eğitim müdürlüğünün görüşü de dikkate alınmalıdır. Okul planları, tek tip proje yerine, bölgenin şartlarına göre il milli eğitim müdürlüğü veya il bayındırlık müdürlüğünce yapılmalıdır. 
54. Büyük yerleşim birimlerinde, birbirine yakın olan okulların fiziki imkânların ortak kullanılması “Benim okulum” anlayışı yerine “Bizim Okulumuz” anlayışı 
geliştirilmelidir. 
55. Genel ve mesleki liselerin bünyelerinde bulunan ilköğretim kapsamındaki ortaokullar ayrılmalıdır. 
56. Küçük yerleşim birimlerinde, Bakanlıkça belirlenen esaslar dâhilinde başlatılan çok programlı lise uygulamasına devam edilerek, bunların eğitim sitelerine dönüşecek şekilde geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması sağlanmalıdır. 
57. Öğrencilerin yönelmelerine yardım edilirken, rehberlik ve psikolojik danışma 
hizmetleri insan gücü planlamasının temel aracı olarak görülmemeli; söz 
konusu hizmetler, bu planlamanın ortaya koyduğu gerçek içinde bireyin kendi 
yetenek, ilgi ve diğer özelliklerine göre kendisine uygun fırsatlar ve imkânlar 
dâhilinde uygun seçimler yapması ve bunları gerçekleştirmesinde bireye 
sunulan hizmetler olarak değerlendirilmeli, uygulamalarda bu ilke göz önüne 
alınmalı, rehberlik ve psikolojik danışmayı yönelme ile eş anlamlı sayan ve 
hizmetlerin ağırlığını bireysel gelişim’in dışına kaydırma riski taşıyan eğilimler 
bırakılmalı, yönelme, zorlayıcı değil özendirici olmalıdır. 
58. Yönelme çalışmaları ilköğretimin altıncı yılından itibaren başlatılmalı, 
ortaöğretim ve yükseköğretime doğru sürdürülmeli, ÖSS ve ÖYS yerine 
öğrencilerin eğitim özgeçmişlerini ve topyekûn gelişimlerini dikkate alan bir 
değerlendirme sistemi geliştirilmelidir. 
59. Yönlenmede; ilköğretim ve ortaöğretim arasında devamlılığın sağlanması için öğrencilere ilişkin kayıt ve bilgilerin sağlıklı bir şekilde tutulması ve kademeler arasında aktarılması özellikle önemlidir. Bu nedenle, öğrenci toplu dosyaları, rehberlik ve psikolojik danışma kayıtları ve ilgili diğer tüm kayıtlar yönelmeye yardımcı olacak şekilde bilimsel standartlara uygun olarak yeniden ele alınıp düzenlenmelidir. 
60. Hazırlık ve yönlendirme eğitimi aşamasında, meslek liselerinde okutulan dersler seçmeli olarak okutulmalıdır. Seçmeli ders çeşitliliği ve bu derslere uygun program ve öğretmen sağlanması, yönelme için önemlidir. 
61. Okul yöneticilerine yönelme çalışmalarında, okul içi iş birliği, katılım ve 
eşgüdümü sağlayabilme, okul dışındaki birimlerle işbirliği yapabilme, okul 
birimlerini bu yönde örgütleyebilme, eğitimciyi hedefler doğrultusunda 
güdüleyebilme ve amaçlar doğrultusunda çalışmaları sistem bütünlüğü içinde 
yürütebilme yeti ve becerileri ile yönelmenin dayandığı eğitsel anlayış mutlaka 
kazandırılmalı; böylece, yönetimin yönelmedeki etkinliği artırılmalıdır. 
62. Yönelme, her kademede öğretmen, yönetici ve denetici ile diğer görevlilerin 
hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerinde yeni anlayışları ve yeni düzenlemeleri 
gerekli kılmaktadır. Bu amaçla, öğretmen adaylarına hizmet öncesinde rehberlik 
ve psikolojik danışma ile diğer ilgili temel derslerin yanı sıra bireyi tanıma 
teknikleri ve iletişim becerileri konularında bilgi ve yeterlilik kazandırılmalı, 
halen görevde olan öğretmenler için de bu amaçla hizmet içi eğitim 
yapılmalıdır. 
63. Yönelmede ailenin işbirliği sağlanmalı; okulların amaç, hedef ve faaliyetleri 
konusunda aileler bilgilendirilmeli; ailenin sisteme katılımları ve katkılarını 
sağlayıcı tedbirler alınmalı; tanıtım faaliyetlerinde kullanılmak üzere daha fazla 
tanıtım kitapçığı, video, radyo ve TV programlarına yer verilmeli; ayrıca, 
meslek kuruluşlarının da yönelme çalışmalarına katılım ve yardımları 
sağlanmalıdır. 
64. En az 8 yıllık ilköğretimi bitiren öğrencilerden ortaöğretime devam etmek 
isteyenler hazırlık ve yönlendirme eğitimi aldıktan sonra orta öğretim 
kurumlarında uygulanan programlara yönlenmeli “Meslek Eğitimi Merkezi” 
bünyesinde uygulanacak geniş tabanlı alan bilgisi ve dal eğitimine imkân veren 
meslek ve teknik eğitimi programlarına devam eden öğrenciler 10. sınıfın 
sonunda da isterlerse, genel eğitim programlarına geçebilmeli; genel eğitim 
programına yönelen öğrenciler de bu programlarla birlikte teknoloji eğitimi 
almalı; genel eğitim alan öğrenciler de istemeleri halinde, 10. sınıf sonunda 
meslek eğitimine geçebilmeli; meslek eğitimi süresince işletmelerde uygulamalı 
eğitime devam etmelidir. 
65. Ülkemizde büyük eksikliği bulunan orta kademe işgücünün en önemli kesimi 
olan teknisyenlik eğitimi yeniden düzenlenmeli, teknisyenlik eğitimi, önerilen 
aynı düzen çerçevesinde, daha yoğunlaştırılmış, ilk yıldan son yıla kadar geniş 
alan bilgisi üzerine teorinin, teknolojinin ve uygulamanın tüm gerekliliklerini 
kapsayan bir özel yetiştirme programı şeklinde ele alınmalıdır. 
 Bir yıllık hazırlık eğitiminden sonra, ortaöğretimin süresi, programın özelliklerine göre 3 yıldan fazla olabilmeli, meslek eğitimi merkezlerinden lise diploması almadan ayrılmak isteyen öğrencilerin, meslek eğitimlerinin ziyan olmaması için, eğitimi bıraktıkları seviyenin meslek belgesini alabilmeleri için düzenleme yapılmalıdır. 
66. Zorunlu eğitimini bitirmiş olup da, ortaöğretime devam etmek isteyen 
öğrenciler, meslek eğitimi merkezlerinde okul-işyeri bütünlüğü içinde eklemli 
(modüler) meslek eğitimi programları ile ustalık seviyesine kadar meslek eğitimi 
alabilmeli, bunlardan, gerekli tamamlama eğitimini arzu edip başaranlar, 
alanlarında veya alanları dışında yükseköğrenime de geçebilmelidir. 
Merkezlerde, öğrencilere iş ve meslek hayatı ile ilgili bilgiler verilmeli; meslek 
eğitiminde başarılı olmuş, alanında gelişmiş mezunlara düşük faizli krediler 
müteşebbisliğin artırılması yolu ile her bireyin işsizliğe kendi çapında çözüm 
bulması düşünülmelidir. 
67. Zorunlu eğitim bitirildikten sonra doğrudan iş hayatına geçen bireylerin, iş 
yerlerinde geçirmiş oldukları süre ve becerileri kredilendirilerek bu krediler 
orta öğretimin meslek eğitimi bölümünde veya yüksek öğretimde 
değerlendirilmelidir. 
68. Toplumun meslek eğitimi ihtiyaçlarının sürekli karşılanabilmesi için, meslek 
kazandırmada, devlet-işçi-işveren kesimlerinin daha sağlıklı iş birliği ve 
koordinasyonun sağlanması kurumsallaştırılmalı, meslek eğitiminin 
geliştirilmesi, denetlenmesi, değerlendirilmesi ve finansmanı konularında iş 
hayatı ve meslek kuruluşlarının etkin katılımını sağlayacak bir yapı esas 
alınmalıdır. 
69. Aşağıda belirtilen amaçları gerçekleştirmek üzere meslek eğitimi merkezleri 
kurulmalı, bu merkezlerde: 
a. Ülke meslek standartlarına uygun geliştirilmiş meslek eğitimi programları 
uygulanmalıdır. 
b. Bölgesel düzeyde meslek eğitimi ihtiyaçları belirlenmeli ve gerekli dalların 
eğitimi yapılabilmelidir. 
c. İhtiyaçları karşılayacak ilave eğitim programları hazırlanmalı, bunlar, 
ülke genelinde programlar ile bütünleştirilmelidir. 
d. Örgün ve yaygın eğitim görmüş, gerekli programları tamamlayan herkese 
meslek eğitimi diploma veya meslek belgesi verilebilmelidir. 
e. Öğrenciler, iş hayatı ve teknolojiyi tanıyan, girişimci, kendi işini kurabilen 
ve istediğinde yükseköğrenime devam edebilen bireyler olarak 
yetiştirebilmelidir. 
f. Öğrencilerin işletmelerde uygulamalı meslek eğitimi imkânları 
düzenlenmeli ve denetlenmelidir. 
g. Sektör ve iş kolları için vasıflı iş gücü, yükseköğrenim için ise alanında 
uzmanlaşmaya başlamış öğrenci yetiştirilmelidir. 
h. Yaygın ve örgün meslek eğitimi programları arasında yatay ve dikey 
geçişler, genel örgün eğitimini tamamlayan veya herhangi bir 
kademesinden ayrılanlara istihdam imkânı olan dallarda eklemli (modüler) 
meslek eğitimi programlarına dayalı ve bir mesleği ifade eden meslek 
belgesi kazandırmaya yönelik çalışmalar yapılmalıdır. 
70. Öğrenciler mezun oldukları öğretim programı doğrultusunda bir yüksek öğretim programını tercih ettiklerinde ek puan uygulaması ile desteklenmelidir. 
71. Öğretmen adayı seçimine özel önem verilmelidir. Bunun için öğretmen lisesi 
mezunlarının, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarına girişleri ek puan 
uygulamasına ilave olarak burs ve diğer imkânlarla teşvik edilmelidir. 
72. Fen ve Anadolu Lisesi gibi seçkin okullara devam eden öğrencilerin orta öğretim başarı puanı ile mağdur edilmeleri önlenmelidir. Ortaöğretim başarı puanının, başarı ve adaleti sağlayacak şekilde yeniden düzenlenmelidir. 
73. Yüksek öğretimde kapasite artırımı için; 
a. Vakıf üniversiteleri dışında, özel yüksek öğrenim kurumlarının açılmasına 
yasal olanak sağlanmalıdır. Bu kurumlar Yüksek Öğretim Kurulu 
denetiminde olmalıdır. 
b. İhtiyaç duyulan alanlarda ikinci öğretim teşvik edilmelidir. 
c. Çok kampüslü büyük üniversitelerin daha küçük üniversitelere bölünmesi ve 
bölünen üniversitelere de yeni birimleri eklenmek suretiyle kapasite 
artırılması yoluna gidilmelidir. 
d. Gelişmekte olan üniversitelere daha fazla imkân verilmek suretiyle kapasite 
artırımı sağlanmalıdır. 
74. Taşra örgütüne daha çok yetki ve sorumluluk verilmeli, karar oluşumuna 
eğitimcilerin, taşra yöneticileri ve halkın katılımı sağlanmalıdır. Bakanlık ile 
taşra birimleri arasında teknolojideki gelişim de dikkate alınarak EYES (Eğitim, 
Yönetim, Enformasyon Sistemi) amaca hizmet edecek şekilde oluşturulmalıdır. 
75. Yaygın Eğitim Enstitüsü, yaygın eğitim alanında araştırma ve geliştirme 
çalışmalarını etkili bir biçimde yapabilecek hale getirilmeli, illerde araştırma-
geliştirme birimleri oluşturmalı, buralarda uzman kişiler görevlendirmeli, bu 
birimlerde eğitim ihtiyacının tespiti dâhil, her türlü çalışmalar yapılmalıdır. 
76. Yaygın eğitim kurumlarının fiziki yapıları yeterli hale getirilmeli, gerektiğinde o mahalledeki diğer okullar da “Mahallenin Okulu” anlayışı içinde bu 
hizmetlerde kullanılmalı, diğer kurum ve kuruluşların, uygun eğitim ortamları 
da yaygın eğitime tahsis edilmelidir. 
77. Döner sermayelerin işleyişini kolaylaştıracak yasal düzenlemeler yapılmalıdır. 
78. İş ve İşçi Bulma Kurumu koordinatörlüğünde yürütülmekte olan iş analizlerine dayalı “Meslek Tanımları” ve “Meslek Standartları” çalışmaları 
hızlandırılmalı, “Meslek Standartları Oluşturma Kurumu’nun teşkili ile bu 
konudaki çalışmalara hız verilmelidir. 
79. Ülke genelinde ve Avrupa Birliği’nde geçerli olabilecek yeni bir “Sertifikasyon” sistemi oluşturulmalıdır. 
80. Radyo, TV, vb. kitle iletişim araçları ve açık öğretim yöntemleri, yetişkin 
eğitiminde daha etkin kullanılmalı ve yetişkin eğitimi televizyonu faaliyete 
geçirilmeli, bu yolla bireylerin kendilerini eğitme, geliştirme bilinç ve 
sorumluluğunun kazandırılması yanında ailenin eğitimine önem verilmelidir. 
81. Etkileşimli (interactive) Eğitim teknolojileri teknikleri kullanılarak amaca 
yönelik eğitimlerin CD-ROM, video ve internet gibi ortamlarda kullanılmak 
üzere eğitimin geliştirilmesini teminen birim kurulması (varsa geliştirilerek 
hızlandırılması) ve ürünlerinin kullanımının teşvik edilmesi; halka açık okuma 
merkezleri, kütüphaneler ve benzeri ortamlarda bu eğitim araçlarının 
kullanımına imkân veren ortamların hazırlanması sağlanmalıdır. 
82. Okuma- yazma gibi temel eğitim niteliği taşıyan kurslar dışındaki yaygın eğitim faaliyetlerine katılan kursiyerlerden belirlenecek miktarda “katkı payı” 
alınmalıdır. 
83. Ülkesi ve milletini seven, iyi insan, iyi vatandaş yetiştirilmesi konusunda yaygın eğitimden yararlanılmalı, böylece kişisel ve toplumsal motivasyon 
sağlanmalıdır. 
84. Üniversitelerin yaygın eğitime çok daha etkili biçimde katılımı sağlanmalıdır. 
85. Yaygın eğitimde gerektiğinde mobil birimler yardımıyla gezici eğitim ve taşımalı eğitim yapılabilmelidir. 
86. Öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarının eğitim programlarına yaygın eğitimle ilgili dersler konulmalıdır. 
87. Türk Cumhuriyetlerinde halen yürütülmekte olan yaygın eğitim faaliyetlerinin desteklenmesine devam edilmeli, yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızın da eğitim ve uyum problemleri çözülmelidir. 
88. Küçük, orta ve büyük ölçekli işletmelerin, çalıştırdıkları elemanlara, her yıl, 
belirli bir süre uyum ve geliştirme eğitimi düzenleme mecburiyeti getirilmelidir. 
89. Yaygın eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacaklarda yetişkin eğitimi 
alanında öğretmenlik formasyonu alma şartı aranmalı, halen çalışmakta 
olanlara da üniversitelerin halk eğitimi bölümlerince formasyon kursları 
açılmalıdır. 
90. İlgili bakanlıklarla işbirliği yapılarak Türkiye’deki kahvehanelere gazete, kitap ve dergi gibi yayınların konulması mecburiyeti getirilmeli, kahvehaneler 
kıraathaneler haline dönüştürülmelidir. 
91. Meslek eğitimi verilirken bir insanın birden fazla mesleği yapacak şekilde 
yetiştirilmeleri düşünülmelidir. 
92. Mesleki yaygın eğitimin geliştirilmesinde METARGEM (Mesleki ve Teknik 
Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Merkezi) ile Yaygın Eğitim Enstitüsü arasında 
etkili bir iş birliğine gidilmelidir. 
93. Kamu görevlilerinden yaygın eğitime katılanların belgeleri, özlük haklarına 
yansıtılmalıdır. 
94. Siyasal erk, makro kamu kaynaklarının tahsisinde eğitime öncelik verilmelidir. 
95. Eğitim sektörüne kamu kaynaklarının tahsisi, proje bazında değil, makro 
düzeyde ele alınmalı ve eğitim kademelerine göre ödenekler toplu olarak tahsis 
edilmelidir. 
96. Yatırım teklifleri gerçekçi ve yerel ihtiyaçlarla tutarlı programlara bağlanmalı 
ve bu programların uygulanmasında politik etkiler kaldırılmalıdır. 
97. Yerel yönetimlere yetki devri çerçevesinde, yerel birimlerin öğretmen dağılımı ve yatırımların planlanmasında söz sahibi olmaları sağlanmalıdır. 
   Kaynakların yerinde kullanımı açısından, eğitimde yerel yapılanmaya geçilmeli, yönetici, öğretmen, öğrenci, veli, sendika ve meslek kuruluşlarının 
eğitim yönetimine katılımları sağlanmalıdır. 
98. Kamu eğitim harcamaları, tasarruf tedbirleri ve bütçe kesintileri dışında 
tutulmalıdır. Belediye Gelirleri Kanunu’nda gerekli değişiklikler yapılarak 
resmi ve özel okullar her türlü harç ve vergiden muaf tutulmalıdır. 
99. Kaynak israfını önlemek ve rasyonel kaynak kullanımını sağlamak için eğitim sistemi, tür ve kademelerine göre; 
a. İlköğretim, 
b. Genel ortaöğretim, 
c. Mesleki teknik öğretim, 
d. Yaygın eğitim, olmak üzere dört ana çatıda yeniden yapılandırılmalıdır. 
100. Dağınık yerleşim birimlerinde ve önerilen eğitim kampüslerinde taşımalı 
eğitim uygulanmalı ve yaygınlaştırılmalı. 
101. Yurtdışında eğitim gören yüksek nitelikli insan gücünün yurdumuza çekilmesi için gerekli teşvik önlemleri alınmalı ve beyin göçünün önlenmesi konusunda Milli Eğitim Bakanlığı çalışmalar başlatmalıdır. 
102. Dış kaynaklı kredilerle ilgili projelerin seçimi ve kullanımında, getirileri ve 
götürüleri iyi hesaplanmalı, ekonomik ve üretime yönelik olmayan krediler 
kullanılmamalıdır. 
103. Eğitim politikalarında süreklilik ilkesi hayata geçirilmeli, hükümetten veya 
kişiden kişiye değişen politikalardan vazgeçilmeli ve kaynak israfı 
önlenmelidir. 
104. İlköğretimde sınıfı olmayan öğretmenlerin ve ortaöğretimde ders yükü az olan öğretmenlerin nasıl değerlendirileceği araştırılmalıdır. 
105. Döner sermaye sistemi gözden geçirilmeli, döner sermaye işletmeleri 
iyileştirilmeli, atıl durumdaki döner sermayeler diğerlerine aktarılmalı ve 
döner sermaye karları özel bir fonda toplanarak eğitim mahallinde doğrudan 
kullanılır hale getirilmelidir. 
106. Kaynak kullanımında etkinliği artırmak bakımından Mesleki Teknik 
Ortaöğretim Kurumları ile Meslek Yüksek Okulları arasında bağlantı 
kurularak, bu okulların tesis ve personelinin ortak kullanımları sağlanmalıdır. 
107. Kamu eğitim bütçesinin, konsolide bütçe içindeki payı en az % 20, GSMH 
(Gayri Safi Milli Hasıla) içindeki payı en az % 8 düzeyine yükseltilmelidir. 
108. 222 sayılı yasanın daha önce iptal edilen 76-c Maddesi yeniden konularak, 
Belediye gelirlerinin % 5’i emlak vergisi ile çevre ve temizlik vergisinden pay 
ayrılmalıdır. 
109. Yeni kaynak yaratmak amacına yönelik olarak Milli Piyango İdaresi, şans 
oyunları gelirleri ile Türk Hava Kurumu ve Türkiye Diyanet Vakfı 
gelirlerinden bir bölümünün Milli Eğitim Bakanlığı’na aktarılması 
sağlanmalıdır. 
110. Özelleştirme gelirlerinin en az % 3’ü eğitim yatırımlarında kullanılmak üzere, eğitim payı olarak ayrılmalı ve bu amaçla ayrı bir fon oluşturulmalıdır. 
111. KOSGEB (Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi 
Başkanlığı) gelirlerinin en az % 5’ i mesleki eğitimi geliştirmek amacı ile Milli 
Eğitim Bakanlığı Bütçesi’ne aktarılmalıdır 
112. Sürücü kurslarıyla ilgili her tülü evrak Milli Eğitim Vakfı tarafından 
bastırılmalı ve gelirinin bir bölümü Milli Eğitim Müdürlüklerine 
bırakılmalıdır. 
113. Milli Eğitim Bakanlığı’nın taşınmazları değerlendirilmeli ve böylece daha 
geniş hizmet verecek gelir kaynakları sağlanmalıdır. 
114. Özel okullar ve yaygın mesleki ve teknik kurslara vergi destekleri (Gelir ve 
kurumlar vergisi muafiyeti, düşük oranda KDV uygulaması, eğitim araçlarının 
AB ülkeleri dışında kalan ülkelerden gümrüksüz ithali) sağlanmalıdır. Özel 
okullar ve yaygın mesleki ve teknik kursların işletme giderlerinin azaltılmasına 
yönelik kamu teşvik tedbirleri alınmalıdır. 
115. Özel okullara kamu sübvansiyonu sağlanmalıdır. Ancak, bu sübvansiyon kamu okullarındaki birim öğrenci harcamalarının % 50’ sini aşmamalıdır. 
116. Kaynakların etkin kullanımı ve kamu eğitim bütçesinin artırılmasına karşın, 
kaynakların eğitim gereksinimini karşılayamaması durumunda ailelerin eğitim 
giderlerine katılımı (zorunlu eğitimin dışında) gündeme getirilmeli ve 
maliyetlere katılım payı; ailelerin gelir düzeyi, eğitim kademeleri, okul türleri 
ve bilim alanlarına göre farklı olmalıdır. Eğitim maliyetlerine katılımın 
düzenlenmesiyle eş zamanlı olarak, tüm eğitim kademelerinde fırsat eşitliğini 
sağlayıcı düzeyde etkin bir burs ve kredi sistemi oluşturulmalı, parasız yatılılık 
sistemi yaygınlaştırılmalı. 
117. Okullara gelir elde etmek amacıyla yapılan dergi, yardımcı kitap ve diğer 
araçların alımı-satımı vb. işlemlerde öğretmen ve yöneticilerin aracılık 
etmesine son verilmelidir. 
118. Eğitime yapılan bağışların vergi matrahından düşülmesi sağlanmalıdır. 
119. Maliyetleri düşürücü, geniş kitlelere ulaşma özelliği ve öğretim 
yöntemlerindeki etkililiği göz önüne alınarak, Açık Lise ve Açık Yüksek 
Öğretim uygulamaları gerekli koşullar sağlanarak etkinleştirilmelidir. 
120. Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinden en az % 2 oranında ek eğitim 
vergisi alınması hususu değerlendirilmelidir. 
121. Eğitim ve öğretimini yabancı dille yapan okullarda okutulan yabancı dil ders kitaplarının ilgili ülkelerden ithal edilmesi yerine, müelliflerce üretilmesi teşvik edilmelidir. 
122. Genel ortaöğretimde, ikili öğretimin ve kalabalık sınıf mevcutlarının 
bulunduğu şehirleşme hızının yüksek olduğu yerleşim birimlerinde, eğitim 
altyapısının öncelikle tamamlanması ve iyileştirilmesi için bu yörelerdeki 
yatırımlara öncelik verilmeli, inşaatların kısa sürede bitirilmesini sağlayıcı 
önlemler alınmalıdır. 
123. Ders kitaplarının, yeniden kullanılmasına olanak sağlayıcı bir sistem geliştirilmelidir. 
124. Eğitim giderleri vergiden düşürülmelidir 6 (MEB, XV. Milli Eğitim Şûrası, 1996). 6 MEB, XV. Milli Eğitim Şûrası, İstanbul 1996. 

KAYNAK
BİLĞİSAYARINIZA PDF İNDİRİNİZ;

http://earsiv.atauni.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/123456789/1219/%C4%B0smail_G%C3%9CLMEZ_tez.pdf?sequence=1


36 CI BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR,

********************

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder