22 Aralık 2019 Pazar

SAĞ DUYU TANRISIZLIĞIN İLMİHALİ


SAĞ DUYU TANRISIZLIĞIN İLMİHALİ
 
GÜNAHLARIN AFFI İNANCI, RAHİPLERİN ÇIKARI İÇİN İCAT EDİLMİŞTİR
 
JEAN MESLIER : 


  Bir insan, gunah islemeye siddetli bir arzu duydugunda, Allah'ini hemen hiç düşünmez. 


Bundan baska, isledigi cinayet ne kadar kotu, vahsice
olursa olsun, hakkinda verilecek cezanin siddetinin, bu Allah'in, olgun
lutuf ve merhametinden dolayi hafifleyecegi dusuncesiyle hep ovunur.
 
Hicbir insan, yaratilisinin, yani eylem ve davranislarinin kendisini
mahkum edecegine ve cehennem azabina neden olacagina ciddi olarak
inanmaz. Cogu kez kendisini titreten muthis bir Allah'tan her ne kadar
korksa da, insan, siddetli bir sekilde ihtiras egilimi ortaya
ciktiginda, inancini terk eder ve hemen, kendisini guvenceye alacak ve
rahatlatacak "bagislayan Allah" fikrinden baska bir sey gormez olur.
Kotuluk mu yapiyor? Bu kotulugu onarmak icin zamani olacagini umit eder
ve bir gun bundan pisman olup Tanridan sucunun bagislanmasini
dileyecegini kendi kendine vaat eder. Din eczanesinde, vicdanlarin
acisini dindirmeye yarayan sasmaz receteler, ilaclar vardir. Her ulkede,
rahipler, Allah'in gazabini gidermenin ala sirlarini bilirler. Bununla
birlikte, eger tanrisalligin dualarla, adaklarla, kurbanlarla,
kefaretlerle dindirildigi, bu araclarin kullanilmasiyla Allah'in
ofkesinin giderildigi dogruysa; insanlarin yoldan cikmalarina, kotuluk,
suc, gunah islemelerine, dinin bir engel olusturmadigini soylemekle,
insan hakli olur. Insanlar once gunah isler, sonra Allah'in gazabini
dindirme carelerini ararlar. Suclarin affini ve bagislanmasini vaat eden
her din, birkac kisinin cinayet islemesini engellerse, buyuk cogunlugu
kotuluk yapmaya cesaretlendirir.
 
Hareketsizligine ragmen Allah, dunyanin butun dinlerinde gercek bir
Protee'dir* Rahipler onu, kah sertlik, kabalik ve siddetle silahlanmis,
kah yavaslik ve yumusaklikla dolu; kah zalim ve tasyurekli; bazen de
gunahkarlarin pismanliklari ve gozyaslariyla kolayca merhamete gelir
olarak gosterirler. Sonunda insanlar tanrisalligi ancak en cok o anki
cikarlarina uygun gelen yonuyle benimser hale gelirler. Hep ofkeli bir
Allah, kendisine ibadet edenleri biktirabilir, ya da onlari umitsizlige,
eleme dusurebilirdi; insanlar icin hiddetlenen ve hiddeti gecen bir
Allah gereklidir. Eger hiddeti bazi korkak ruhlari korkutursa, er gec
tanrisallikla uyusmak aracina basvurmak fikrinde olan yaratilislari
itibariyle kotu adamlari da kotuluk yapmaya, tanrisalligin
bagislayiciligi yureklendirir, gayrete getirir. Zaten huylari geregi
kotulukten cekinen ve kotuluk yapmaya egilimi olmayan bazi korkak
sofulara Allah'in hukumleri korku verirse, ilahi affetme hazinesi, bu
hazineden tumuyle otekiler gibi nimetleneceklerini umit edebilen en
buyuk canileri bile, "Tanrinin, bagislayiciligindan da buyuk mu
gercegim?" diye cinayetler islemeye, her naneyi yemeye cesaretlendirir.
 
* Tavirlarini ve fikirlerini cok cabuk degistiren "bukalemun", "yarim
sahis" demektir. Masallarin
 
Protee'sinden alinmistir. Protee bir ilahtir ki, Neptun'un ogludur; cogu
kez sorulan sorulara cevap vermekten, konusmaktan kacinmakla ve soru
soranlardan kurtulmak icin aniden bicim ve gorunusunu degistirmekle
taninir. (A. C. )
- - - - - - - - - - - - -
Ve isin korkunc yani, farkli dusundugunuz icin sizi oldurecek olmalari
degil, hakli olabilecekleriydi.
Iki kere ikinin dort ettigini nereden biliyorduk ki?
Yercekimi diye bir sey oldugunu nereden biliyorduk ki?
Gecmisin degistirilemez oldugunu nereden biliyorduk ki?
Madem gecmis de denetlenebiliyordu soylenecek ne kaliyordu ki geriye?
 
George Orwell1984
Ama sizin dunya dediginiz yer bu evrende kucucuk bir nokta.
Insanoglu da minicik, umarsiz!
Ne kadar zamandir var ki?
Milyonlarca yil kimse yasamadi dunyada.
 
George Orwell1984
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder