3 Kasım 2014 Pazartesi

VAKIFLAR YASASI BÖLÜM 1




VAKIFLAR  YASASI   BÖLÜM 1
VAKIF YASASI











Yapılan Değişikliklerle Eski ve Yeni Vakıflar Yasası
Tepkimiz.net


Eskisi ve yenisi ile birlikte vakıflar yasasında yapılan tüm değişikler !!! 


Metin Takip Rengi ;

1/a) 2762 Sayılı Vakıflar Kanunu metin rengi,

b) 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu metin rengi,

c) 6760 Sayılı Vakıflar Umum Müdürlüğü Vazife ve Teşkilatı Hakkında Kanun metin rengi,

d) 227 Sayılı Vakıflar Genel Müdürlüğü'nün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname metin rengi,

e) 5072 Sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile ilişkilerine dair Kanun metin rengi

f) 5035 sayılı bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'da yer alan Vakıflara İlişkin Hükümler metin rengi

g) 7044 Sayılı aslında Vakıf olan Tarihi ve Mimari Kıymeti haiz Eski Eserlerin Vakıflar Umum Müdürlüğüne Devrine dair Kanun metni rengi,

ı) 748 Sayılı Emvalı Milliye ve Metrukeden veya Vakıflardan bazı Müessesat ile Belediyelere satılabilecek arazi ve arsalar hakkında kanun metni rengi.






KABUL ETTİĞİ METİN
VAKIFLAR KANUNU TASARISI
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- Bu Kanun; vakıfların yönetimi, faaliyetleri ve denetimine, yurt içi ve yurt dışındaki vakıf taşınır ve taşınmaz vakıf kültür varlıklarının tescili, muhafazası, onarımı ve yaşatılmasına, vakıf varlıklarının ekonomik şekilde işletilmesi ve değerlendirilmesinin sağlanmasına ilişkin usul ve esasların belirlenmesi; Vakıflar Genel Müdürlüğünün kuruluşu ile Genel Müdürlüğün teşkilat, görev, yetki ve sorumluluklarının düzenlenmesi amacıa hazırlanmıştır.
Kap­sam
MAD­DE 2- Bu Ka­nun; maz­but, mül­hak ve ye­ni va­kıf­lar, ce­ma­at ve es­naf va­kıf­la­rı ile Va­kıf­lar Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­nü kap­sar. Bu Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sın­da mil­let­le­ra­ra­sı mü­te­ka­bi­li­yet il­ke­si sak­lı­dır.
Ta­nım­lar
MAD­DE 3- Bu Ka­nu­nun uy­gu­lan­ma­sın­da;
Ge­nel Mü­dür­lük ve­ya De­ne­tim Ma­ka­mı: Va­kıf­lar Ge­nel Mü­dür­lü­ğü­nü,
Ge­nel Mü­dür: Va­kıf­lar Ge­nel Mü­dü­rü­nü,
Mec­lis: Va­kıf­lar Mec­li­si­ni,
Va­kıf­lar: Maz­but, mül­hak, ce­ma­at ve es­naf va­kıf­la­rı ile ye­ni va­kıf­la­rı,
Vak­fi­ye: Maz­but, mül­hak ve ce­ma­at va­kıf­la­rı­nın mal­var­lı­ğı­nı, va­kıf şart­la­rı­nı ve vak­fe­de­nin is­tek­le­ri­ni içe­ren bel­ge­le­ri,

1936 Be­yan­na­me­si: Ce­ma­at va­kıf­la­rı­nın 2762 sa­yı­lı Va­kıf­lar Ka­nu­nu ge­re­ğin­ce ver­dik­le­ri be­yan­na­me­yi,

Va­kıf se­ne­di: Mül­ga 743 sa­yı­lı Türk Ka­nu­nu Me­de­ni­si ile 22/11/2001 ta­rih­li ve 4721 sa­yı­lı Türk Me­de­ni Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ku­ru­lan va­kıf­la­rın, mal­var­lı­ğı­nı ve va­kıf şart­la­rı­nı içe­ren bel­ge­yi,
Maz­but va­kıf: Bu Ka­nun uya­rın­ca Ge­nel Mü­dür­lük­çe yö­ne­ti­le­cek ve tem­sil edi­le­cek va­kıf­lar ile mül­ga 743 sa­yı­lı Türk Ka­nu­nu Me­de­ni­si­nin yü­rür­lük ta­ri­hin­den ön­ce ku­rul­muş ve 2762 sa­yı­lı Va­kıf­lar Ka­nu­nu ge­re­ğin­ce Va­kıf­lar Ge­nel Mü­dür­lü­ğün­ce yö­ne­ti­len va­kıf­la­rı,
Mül­hak va­kıf: Mül­ga 743 sa­yı­lı Türk Ka­nu­nu Me­de­ni­si­nin yü­rür­lük ta­ri­hin­den ön­ce ku­rul­muş ve yö­ne­ti­mi vak­fe­den­le­rin so­yun­dan ge­len­le­re şart edil­miş va­kıf­la­rı,
Ce­ma­at vak­fı: Vak­fi­ye­le­ri olup ol­ma­dı­ğı­na ba­kıl­mak­sı­zın 2762 sa­yı­lı Va­kıf­lar Ka­nu­nu ge­re­ğin­ce tü­zel ki­şi­lik ka­zan­mış, men­sup­la­rı Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti va­tan­da­şı olan Tür­ki­ye'de­ki gay­ri­müs­lim ce­ma­at­le­re ait va­kıf­la­rı,
Es­naf vak­fı: 2762 sa­yı­lı Va­kıf­lar Ka­nu­nu­nun yü­rür­lü­ğün­den ön­ce ku­rul­muş ve es­na­fın seç­ti­ği yö­ne­tim ku­ru­lu ta­ra­fın­dan yö­ne­ti­len va­kıf­la­rı,
Ye­ni va­kıf: Mül­ga 743 sa­yı­lı Türk Ka­nu­nu Me­de­ni­si ile 4721 sa­yı­lı Türk Me­de­ni Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ku­ru­lan va­kıf­la­rı,
Şu­be: Va­kıf fa­ali­yet­le­ri­nin yü­rü­tü­le­bil­me­si için ye­ni vak­fa bağ­lı ola­rak açı­lan, tü­zel ki­şi­li­ği ol­ma­yan ve bün­ye­sin­de or­gan­la­rı bu­lu­nan alt bi­ri­mi,
Tem­sil­ci­lik: Va­kıf fa­ali­yet­le­ri­nin yü­rü­tü­le­bil­me­si için ye­ni vak­fa bağ­lı ola­rak açı­lan, tü­zel ki­şi­li­ği ve bün­ye­sin­de or­gan­la­rı bu­lun­ma­yan alt bi­ri­mi,
Va­kıf yö­ne­ti­mi: Mül­hak, ce­ma­at ve es­naf va­kıf­la­rı ile ye­ni va­kıf­lar­da; vak­fi­ye, 1936 Be­yan­na­me­si, va­kıf se­ne­di, 4721 sa­yı­lı Türk Me­de­ni Ka­nu­nu ve bu Ka­nu­na gö­re vak­fı yö­net­me­ye ve tem­si­le yet­ki­li or­ga­nı,
Va­kıf yö­ne­ti­ci­si: Mül­hak, ce­ma­at ve es­naf va­kıf­la­rı ile ye­ni va­kıf­lar­da; vak­fi­ye, 1936 Be­yan­na­me­si, va­kıf se­ne­di, 4721 sa­yı­lı Türk Me­de­ni Ka­nu­nu ve bu Ka­nu­na gö­re vak­fı yö­net­me­ye ve tem­si­le yet­ki­li ki­şi ve­ya yet­ki­li or­gan­lar­da gö­rev alan ki­şi­le­ri,
Hay­rat: Maz­but, mül­hak, ce­ma­at ve es­naf va­kıf­la­rı ile ye­ni va­kıf­la­rın, doğ­ru­dan top­lu­mun is­ti­fa­de­si­ne be­del­siz ola­rak sun­duk­la­rı mal ve­ya hiz­met­le­ri,
Akar: Va­kıf amaç ve fa­ali­yet­le­ri­nin ye­ri­ne ge­ti­ril­me­si için ge­lir ge­ti­ri­ci şe­kil­de de­ğer­len­di­ril­me­si zo­run­lu olan ta­şı­nır ve ta­şın­maz­la­rı,
Mu­ka­ta­alı va­kıf: Ze­mi­ni vak­fa, üze­rin­de­ki ya­pı ve ağaç­lar ta­sar­ruf ede­ne ait olan ve ki­ra­sı yıl­lık ola­rak alı­nan va­kıf ta­şın­maz­la­rı­nı,
İca­re­teyn­li va­kıf: De­ğe­ri­ne ya­kın pe­şin üc­ret ve ay­rı­ca yıl­lık ki­ra alın­mak su­re­tiy­le sü­re­siz ola­rak ki­ra­la­nan va­kıf ta­şın­maz­la­rı­nı,
Ta­viz be­de­li: Mu­ka­ta­alı ve ica­re­teyn­li ta­şın­maz­la­rın ser­best ta­sar­ru­fa ter­ki için alı­nan be­de­li,
Gal­le faz­la­sı: Maz­but ve mül­hak va­kıf­lar­da, vak­fın hay­rat ve akar­la­rı­nın ona­rı­mı ile vak­fi­ye­le­rin­de­ki hay­rat hiz­met­le­rin ifa­sın­dan son­ra ka­lan mik­ta­rı,
İn­ti­fa hak­kı: Maz­but ve mül­hak va­kıf­lar­da, vak­fi­ye­le­rin­de­ki şart­la­ra gö­re il­gi­li­le­re bı­ra­kıl­mış gal­le faz­la­la­rı ve hak­la­rı, ifa­de eder.



İKİN­Cİ KI­SIMI
Va­kıf­lar­la İl­gi­li Hü­küm­ler
Bİ­RİN­Cİ BÖ­LÜM
Tü­zel Ki­şi­lik, Eh­li­yet, Yö­ne­tim, Tem­sil
Tü­zel ki­şi­lik


MAD­DE 4- Va­kıf­lar, özel hu­kuk tü­zel ki­şi­li­ği­ne sa­hip­tir.
Hükmi şahsiyet
Madde 6 - Mülhak vakıflar, Vakıflar Umum Müdürlüğünce niyabeten idare olunsa bile ayrı ayrı birer hükmi şahsiyet sayılır. Bunlar kendi taahhüdleriyle ilzam olunur. Ve borçlarını kendi mallarından öderler. Umum Müdürlüğün idare ve temsil ettiği vakıflar da bir kül halinde hükmi şahsiyet sayılır.
Madde 7 - Vakıflar mahkeme veya vakıf kütüğüne kaydedilmiş olup olmamaları şahsiyetlerine halel getirmez. Şimdiye kadar tescil edilmemiş olan mülhak ve mazbut vakıfların bu kanun hükümleri yürümeğe başladığından itibaren beş yıl içinde vakıflar kütüğüne kaydedilmeleri mecburidir. Bu müddet içinde kaydedilmemiş olanlar yine hükmi şahsiyetlerini kaybetmezler. Ancak kayıt ile mükellef olanlar mesul olur ve mülhak vakıflar hakkında 36 ncı madde tatbik olunur. Kaydın nasıl yapılacağı nizamnamede gösterilir. Kaydı yaptıranlar kaydettirdikleri şeklin hilafını iddia edemezler. 
Ye­ni va­kıf­la­rın ku­ru­lu­şu, mal var­lı­ğı, şu­be ve tem­sil­ci­lik­le­ri
MAD­DE 5- Ye­ni va­kıf­lar; Türk Me­de­ni Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ku­ru­lur ve fa­ali­yet gös­te­rir­ler.
Ye­ni va­kıf­la­rın ku­ru­lu­şun­da ga­ye­si­ni ger­çek­leş­ti­re­cek as­ga­ri mal var­lı­ğı mik­ta­rı, mah­ke­me­sin­ce be­lir­le­nir.
Ye­ni va­kıf­lar, va­kıf se­net­le­rin­de ya­zı­lı amaç­la­rı­nı ger­çek­leş­tir­mek üze­re Ge­nel Mü­dür­lü­ğe be­yan­da bu­lun­mak şar­tıy­la şu­be ve tem­sil­ci­lik aça­bi­lir­ler. Be­yan­na­me­nin dü­zen­len­me­si­ne iliş­kin usul ve esas­lar yö­net­me­lik­le dü­zen­le­nir.
Ya­ban­cı­lar, Tür­ki­ye'de, hu­ku­ki ve fi­ili mü­te­ka­bi­li­yet esa­sı­na gö­re ye­ni va­kıf ku­ra­bi­lir­ler.
A. Kuruluşu
I.Tanımı
MADDE 101.- Vakıflar, gerçek veya tüzel kişilerin yeterli mal ve hakları belirli ve sürekli bir amaca özgülemeleriyle oluşan tüzel kişiliğe sahip mal topluluklarıdır.
Bir malvarlığının bütünü veya gerçekleşmiş ya da gerçekleşeceği anlaşılan her türlü geliri veya ekonomik değeri olan haklar vakfedilebilir.
Vakıflarda üyelik olmaz.
Cumhuriyetin Anayasa ile belirlenen niteliklerine ve Anayasanın temel ilkelerine,  hukuka,  ahlâka, millî birliğe ve millî menfaatlere aykırı veya belli bir ırk ya da cemaat mensuplarını desteklemek amacıyla vakıf kurulamaz.
II. Kuruluş şekli
MADDE 102.- Vakıf kurma iradesi, resmî senetle veya ölüme bağlı tasarrufla açıklanır. Vakıf, yerleşim yeri mahkemesi nezdinde tutulan sicile tescil ile tüzel kişilik kazanır.
Resmî senetle vakıf kurma işleminin temsilci aracılığıyla yapılması, temsil yetkisinin noterlikçe düzenlenmiş bir belgeyle verilmiş olmasına ve bu belgede vakfın amacı ile özgülenecek mal ve hakların belirlenmiş bulunmasına bağlıdır.
Mahkemeye başvurma, resmî senet düzenlenmiş ise vakfeden tarafından; vakıf ölüme bağlı tasarrufa dayanıyorsa ilgililerin veya vasiyetnameyi açan sulh  hâkiminin bildirimi üzerine ya da Vakıflar Genel Müdürlüğünce re'sen yapılır.
Başvurulan mahkeme, mal ve hakların korunması için gerekli önlemleri re'sen alır.
III. Temyiz ve iptal
MADDE 103.- Mahkemenin verdiği karar, tebliğ tarihinden başlayarak bir ay içinde, başvuran veya Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından temyiz edilebilir.
Vakıflar Genel Müdürlüğü veya ilgililer, vakfın kurulmasını engelleyen sebeplerin varlığı hâlinde iptal davası açabilirler.
IV. Tescil ve ilân
MADDE 104.- Tesciline karar verilen vakıf, vakfın yerleşim yeri mahkemesi nezdinde tutulan sicile tescil edilir; ayrıca Vakıflar Genel Müdürlüğünde tutulan merkezî sicile kaydolunur.
Tescil kararı, başka bir mahkemece verilmiş ise, ilgili belgelerle birlikte tescil için vakfın yerleşim yeri mahkemesine gönderilir.
Yerleşim yeri mahkemesinin yapacağı bildirim üzerine Vakıflar Genel Müdürlüğünce merkezî sicile kaydolunan vakıf Resmî Gazete ile ilân olunur.
Tescil ve ilân tüzük hükümlerine göre yapılır.  

B. Vakıf senedi

I. İçeriği
MADDE 106.- Vakıf senedinde vakfın adı, amacı, bu amaca özgülenen mal ve haklar, vakfın örgütlenme ve yönetim şekli ile yerleşim yeri gösterilir.
C. Mirasçıların ve alacaklıların dava hakkı
MADDE 108.- Vakfedenin mirasçıları ile alacaklılarının, bağışlamaya ve ölüme bağlı tasarruflara ilişkin hükümler uyarınca dava hakları saklıdır.
F. Yönetimin, amacın ve malların değiştirilmesi

I. Yönetimin değiştirilmesi

MADDE 112.- Haklı sebepler varsa mahkeme, vakfın yönetim organı veya denetim makamının istemi üzerine diğerinin yazılı görüşünü aldıktan sonra vakfın örgütünü, yönetimini ve işleyişini değiştirebilir.
Mahkeme, denetim makamının başvurusu üzerine, tüzükte gösterilen sebeplerle duruşma yaparak yöneticileri görevden alabilir ve vakıf senedinde başka bir hüküm yoksa yenisini seçebilir.
Yö­ne­tim ve tem­sil şek­li
MAD­DE 6- Maz­but va­kıf­lar, Ge­nel Mü­dür­lük ta­ra­fın­dan yö­ne­ti­lir ve tem­sil edi­lir.
Mül­hak va­kıf­lar, vak­fi­ye şart­la­rı­na gö­re Mec­lis ta­ra­fın­dan ata­na­cak yö­ne­ti­ci­ler eliy­le yö­ne­ti­lir ve tem­sil edi­lir. Va­kıf yö­ne­ti­ci­le­ri ken­di­le­ri­ne yar­dım­cı ta­yin ede­bi­lir­ler. Mül­hak va­kıf yö­ne­ti­ci­le­rin­de ara­na­cak şart­lar ile yar­dım­cı­la­rı­nın ni­te­lik­le­ri yö­net­me­lik­le dü­zen­le­nir. Vak­fi­ye­de­ki şart­la­rı ta­şı­ma­ma­la­rı ne­de­niy­le ken­di­le­ri­ne yö­ne­ti­ci­lik ve­ri­le­me­yen­ler bu şart­la­rı el­de edin­ce­ye, kü­çük­ler ile kı­sıt­lı­lar fi­il eh­li­yet­le­ri­ni ka­za­nın­ca­ya ve boş ka­lan yö­ne­ti­ci­lik ye­ni­si­ne ve­ri­lin­ce­ye ka­dar, va­kıf iş­le­ri Ge­nel Mü­dür­lük­çe tem­si­len yü­rü­tü­lür.
Ce­ma­at va­kıf­la­rı­nın yö­ne­ti­ci­le­ri men­sup­la­rın­ca ken­di ara­la­rın­dan se­çi­lir. Va­kıf yö­ne­ti­ci­le­ri­nin se­çim usul ve esas­la­rı yö­net­me­lik­le dü­zen­le­nir.
Es­naf va­kıf­la­rı, mül­hak va­kıf­la­rın ta­bi ol­du­ğu hü­küm­le­re ta­bi­dir. Bu va­kıf­lar, es­na­fın seç­ti­ği yö­ne­tim ku­ru­lu ta­ra­fın­dan yö­ne­ti­lir.
Ye­ni va­kıf­la­rın yö­ne­tim or­ga­nı va­kıf se­ne­di­ne gö­re oluş­tu­ru­lur ve bu va­kıf­la­rın yö­ne­tim or­gan­la­rın­da gö­rev alan­la­rın ço­ğun­lu­ğu­nun, Tür­ki­ye'de yer­le­şik bu­lun­ma­sı ge­re­kir.

Madde 18 - (Değişik: 28/6/1938-3513/2 md.)
Birinci maddede zikredilen mülhak vakıfların tevliyetleri bu kanun hükümleri dairesinde Umum Müdürlükçe tevcih olunur. Milli sınırlar dışında kalan vakıfların mütevellilikleri vakfiyetlerine göre tevcih olunur.

Madde 19 - Umum Müdürlükçe tevcih yapılmadan, mütevelli vakfa el koyamaz. Nizami vasıf ve şartları taşımadıklarından dolayı kendilerine mütevellilik verilmeyenler bu vasıf ve şartları elde edinceye ve küçüklerle mahcurlar şahsi ehliyetlerini kazanıncaya kadar vakıf işleri bunlara niyabeten vakıflar Umum Müdürlüğünce idare olunur. Bu gibilerin mütevellilik maaş ve hakları mahfuzdur.

Madde 20 - Azledilen mütevellilerin yerine vakfedenlerin şartlarına ve bu kanun hükümlerine göre mütevelli olması lazım gelenler varsa onlara tevcih yapılır.

Madde 21 - Boş kalan mütevellilik, yenisine verilinceye kadar, vakıf işlerine Umum Müdürlük bakar. Mütevelli olması lazım gelenlerden kimse sağ kalmamışsa o vakıf mazbut vakıflar arasına alınır.

Madde 22 - Bu kanun hükümleri yürümeğe başladıktan sonra vakıflara cihet olarak cabi, katip ve nazır adıyla kimse tayin olunamaz. Ancak büyük vakıflarda Umum Müdürlüğün izni katip ve tahsildar kullanılabilir. Eskiden tayin edilmiş nazırlar varsa vazifelerine son verilir.

Madde 23 - Mütevelliler vakıflarının mümessilidirler. Bu sıfatla:
A - Vakfın hayrat ve akarlarını görüp gözetirler;
B - Tahsili kendilerine bırakılan gelirleri toplarlar;
C - İzinli oldukları masrafları yaparlar;
Ç - Vakıfta vazifeli olanları kontrol ederler;
D - Her mali yıl başından bir ay önce gelecek yıl bütçesini ve altı ay içinde de geçmiş yılın kati hesabını bağlı oldukları vakıflar idaresine verirler.
E - İzinli oldukları başka vazifeleri de yaparlar.

Mütevelliler yalnız akarlara mahsus olmak üzere borç para alabilirler. Bu da idare meclisinin iznine bağlıdır. Yukarda sayılan vazifelerin nasıl yapılacağı nizamnamede gösterilir.

Madde 24 - (Mülga: 31/5/1949 - 5404/2 md.)

Madde 25 - Mütevelliler muamelelerinden dolayı cezaen ve hukuken mesuldürler.

Madde 33 - Aşağıda yazılı sebepler mütevellilerin azlini mucipdir;
A - Vakfında mülkiyet iddia edipte mahkemece sabit olmaması;
B - Vakfına maddi zarar veren kavli veya fiili hareketlerde bulunması;
C - Vakfın gelirlerini vakfiyedeki şartlar ve muayyen salahiyetler dışında sarf etmesi;
Ç - Yapılması vakıflar idaresinin iznine bağlı işleri kendiliğinden yapması;
D - Bütçesini ve hesaplarını kabule değer bir mazereti olmadığı halde vaktinde vermemesi;
E - Bu kanun hükümlerine göre vakfını kütüğe kaydettirmemesi
F - Haysiyet ve şerefi bozan suçlardan biri ile veya ağır hapis veya altı aydan fazla hapis ile mahkum olması;
G - Vakfına zarar verecek yolda vazifesinde kayıtsızlığı görülmesi.

Azline karar verilen mütevelli kararın tebliğinden itibaren 15 gün   içinde yazı ile idare meclisine itiraz edebilir.

Madde 34 - Azli katileşen mütevelli başka bir vakfın da mütevellisi ise ondan da azledilmiş sayılacağı gibi bir daha mütevelli de olamaz.

Madde 35 - Mütevellinin azledilmiş olması, hakkında ayrıca takip yapılmasına mani olmaz. Ceza Kanununun tatbikında vazifelerinden doğan suçlardan dolayı mütevelli memur sayılır.

Madde 36 - Müddeti içinde kısmen veya tamamen kütüğe kaydettirilmeyen vakıflar mazbut vakıflar arasına alınır.

Madde 37 - 13 üncü ve 32 nci maddelerde yazılı paraları nemasız bırakanlara bunların faizi ve bu paraları bu kanunda gösterilen yerlerden başka yerlere sarf edenlere ve sarfını emredenlere yerlerine konuncaya kadar zıyaa uğrayan faizleri tazmin ettirilir.

(Değişik: 24/3/1981-2437/1 md.) Cemaatlere ve esnafa mahsus vakıflar, bunlar tarafından seçilen kişi veya kurullarca yönetilir. İlgili makamlarla Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından teftiş edilir ve denetlenirler. Teftiş ve denetlemenin usulleri ve nasıl yapılacağı ile sonuçları çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Ek: 24/3/1981 - 2437/2 md.) Cemaat vakıflarının Türk Kanunu Medenisinin 78 nci maddesi gereğince Vakıflar Genel Müdürlüğüne ödeyecekleri teftiş ve denetleme masraflarına katılma payının, genel bütçeden karşılanmasına Bakanlar Kurulunca karar verilebilir. Bu karar anılan vakıfların teftiş ve denetimini etkilemez.


Ge­nel Mü­dür­lük­çe yö­ne­ti­le­cek ve tem­sil edi­le­cek va­kıf­lar
MAD­DE 7- On yıl sü­rey­le yö­ne­ti­ci ata­na­ma­yan ve­ya yö­ne­tim or­ga­nı oluş­tu­ru­la­ma­yan mül­hak va­kıf­lar, mah­ke­me ka­ra­rıy­la Ge­nel Mü­dür­lük­çe yö­ne­ti­lir ve tem­sil edi­lir.
Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­me­sin­den ön­ce maz­but va­kıf­lar ara­sı­na alı­nan va­kıf­lar­la, bu Ka­nu­na gö­re maz­but va­kıf­lar ara­sı­na alı­nan va­kıf­la­ra bir da­ha yö­ne­ti­ci se­çi­mi ve ata­ma­sı ya­pı­la­maz.
İl­gi­li­le­rin vak­fi­ye şart­la­rı­na gö­re in­ti­fa hak­la­rı sak­lı­dır.


Madde 1 - (Değişik: 28/6/1938-3513/1 md.)

4 birinci teşrin 1926 tarihinden önce vücut bulmuş vakıflardan

A - Bu kanundan önce zapt edilmiş bulunan vakıflar,
B - Bu kanundan önce idaresi zapt edilmiş olan vakıflar,
C - Mütevelliği bir makama şart edilmiş olan vakıflar,
D - Kanunen veya fiilen hayri bir hizmeti kalmamış olan vakıflar,
E - Mütevelliliği vakfedenlerin ferilerinden başkalarına şart edilmiş vakıflar,

Vakıflar Umum Müdürlüğünce idare olunur. Bunların hepsine birden (Mazbut vakıflar) denir.
(Değişik: 31/5/1949-5404/1 md.) Mütevelliliği vakfedenlerin fer`ilerine şart edilmiş vakıflara (Mülhak Vakıflar) denir. Bunlar mütevellileri tarafından idare olunur. Mütevelliler Vakıflar Genel Müdürlüğünün ve Genel Müdürlük de İdare Meclisinin kontrolü altındadır.
Madde 39 - Bu kanunun birinci maddesinde Umum Müdürlük tarafından idare edileceği gösterilen ve bu kanunun neşri tarihine kadar mazbutiyet altına alınmış olan vakıfların mazbutiyetleri kaldırılmaz. On seneden beri mütevelliliği kimseye tevcih edilmemiş olan vakıflarda artık tevcih yapılmaz. Ancak alakalıların vakfiyeye göre intifa hakları mahfuzdur.
Geçici Madde 1 - (2762 sayılı Kanunun kendi numarasız Muvakkat maddesi olup, teselsül için numaralandırılmıştır.)
A - Şimdiye kadar vakıflar idaresine hesap vermemiş olan bütün mütevelliler veya mütevelli heyetleri bu kanunun hükümleri yürümeğe başladığı günden itibaren üç ay içinde idare ettikleri vakıfların mahiyetlerini,varidat membalarını ve bunların sarf ve tahsis mahallerini,geçmiş son senenin varidat ve masraflarının miktar ve nevilerinin ve mütevelliliği hangi selahiyetli merciin intihap veya kararına müsteniden ve hangi tarihten beri yaptıklarını gösterir bir beyanname tanzimine ve mensup oldukları vakıflar dairesine vermeğe mecburdurlar.
B - Yukarki fıkra mucibince beyanname vermiş olan mütevellilere bir makbuz ilmühaberi verilir. Bu ilmühaberi hamil olan kimseler bu kanun dairesinde vakıflarının idaresine devam ederler.
C - Birinci fıkrada yazılı müddet içinde beyanname vermemiş olanlar vakıflarında tasarruf edemezler. Gecikme haklı bir sebebe müstenit değilse veya verdikleri beyanname hakikate uygun bulunmazsa mütevellilikten derhal azlolunurlar.
Ç - Vakıflar idaresine verilecek beyannamelerin verildikleri tarihten itibaren, altı ay içinde tetkik ve tasdiki mecburidir. Bu müddet içinde tasdik edilmediği takdirde yalnız mukannen masraflar tasdik edilmiş sayılır.
D - Beyannameler muhteviyatının vesika ve teamüllere müstenit olması ve bu vesika veya teamüllerin bu kanunun neşrinden evvel mevcut ve merî`i bulunması şarttır.
E - Bu kanun hükümleri yürümeğe başladığı zaman mevcut olan ferilerden gayri mütevellilerle Vakıflar Umum Müdürlüğünce mütevellisi olmadığından veya mütevellisi mevcut olduğu halde vakfı bizzat idare edemediklerinden dolayı idare kendilerine tevdi edilmiş olan kaymakamlar şimdiye kadar olduğu gibi vakıfları idareye devam ederler. Azil veya her hangi bir suretle inhilal vukuunda bu kanun hükümleri tatbik olunur.


Ye­ni va­kıf or­gan­la­rı­nın ta­mam­lan­ma­sı



MAD­DE 8- Ye­ni va­kıf­la­rın or­gan­la­rın­da ölüm, is­ti­fa ya da her­han­gi bir ne­den­le ek­sil­me ol­du­ğu tak­dir­de; va­kıf se­ne­din­de­ki hü­küm­le­re gö­re, hü­küm bu­lun­ma­ma­sı ha­lin­de va­kıf se­ne­di de­ği­şik­li­ği­ne yet­ki­li or­ga­nın, bu­nun bu­lun­ma­ma­sı ha­lin­de ise ic­ra­ya yet­ki­li or­ga­nın ka­ra­rı ve Ge­nel Mü­dür­lü­ğün gö­rü­şü alı­na­rak mah­ke­me­ce ye­ni­si se­çi­lir.
D. Vakfın örgütü
I. Genel olarak
MADDE 109.- Vakfın bir yönetim organının bulunması zorunludur. Vakfeden, vakıf senedinde gerekli gördüğü başka organları da gösterebilir.
II. Çalıştırılanlara ve işçilere  yardım vakfı
MADDE 110.- Çalıştırılanlara ve işçilere yardım vakıflarının yöneticileri, yararlananlara, vakfın örgütü, işleyişi ve malî durumu hakkında gerekli bilgiyi vermekle yükümlüdürler.
Vakfa ödenti veren çalıştırılanlar ve işçiler en az yapmış oldukları ödeme oranında yönetime katılırlar ve temsilcilerini olabildiğince kendi aralarından seçerler.
Vakfın malvarlığının çalıştırılanların ve işçilerin yapacakları ödemelerle sağlanacak bölümünün işverene karşı vakfın bir alacağından ibaret olması, ancak bu alacak için yeterli güvence sağlanmış olmasına bağlıdır.
Yararlananların, vakfın edimlerinin yerine getirilmesini dava yoluyla isteyebilmeleri, ödenti vermiş olmalarına veya vakfı düzenleyen hükümlerin kendilerine bu hakkı tanımış bulunmasına bağlıdır.  
Çalıştırılanlara ve işçilere  yardım vakıflarında yararlananların yönetime katılmaları ve vakıftan yararlanma koşulları ile ilgili hükümlerde yapılacak değişiklikler, vakıf senedine göre buna yetkili organın istemi üzerine, denetim makamının yazılı görüşü alındıktan sonra yerleşim yeri mahkemesince karara bağlanır.
II. Noksanlıklar
MADDE 107.- Vakıf senedinde vakfın amacı ile bu amaca özgülenen mal ve haklar yeterince belirlenmiş ise, diğer noksanlıklar vakfın tüzel kişilik kazanması için yapılan başvurunun reddini gerektirmez.
Bu tür noksanlıklar, tescil kararı verilmeden önce mahkemece tamamlattırılabileceği gibi; kuruluştan sonra da denetim makamının başvurusu üzerine, olanak varsa vakfedenin görüşü alınarak vakfın yerleşim yeri mahkemesince tamamlattırılır.
Tescili istenen vakfa ölüme bağlı tasarrufla özgülenen mal  ve haklar amacın gerçekleşmesine yeterli değilse; vakfeden aksine bir irade açıklamasında bulunmuş olmadıkça bu mal ve haklar, denetim makamının görüşü alınarak  hâkim  tarafından benzer amaçlı bir vakfa özgülenir.
Va­kıf yö­ne­ti­ci­si ola­ma­ya­cak­lar
MAD­DE 9- Va­kıf­lar­da; hır­sız­lık, ni­te­lik­li hır­sız­lık, yağ­ma, ni­te­lik­li yağ­ma, do­lan­dı­rı­cı­lık, ni­te­lik­li do­lan­dı­rı­cı­lık, zim­met, rüş­vet, sah­te­ci­lik, hi­le­li if­las, iha­le­ye fe­sat ka­rış­tır­ma, edi­min ifa­sı­na fe­sat ka­rış­tır­ma, gü­ve­ni kö­tü­ye kul­lan­ma, ka­çak­çı­lık suç­la­rı ile dev­le­tin gü­ven­li­ği­ne kar­şı iş­le­nen suç­la­rın bi­rin­den mahkûm olan­lar yö­ne­ti­ci ola­maz­lar.
Va­kıf yö­ne­ti­ci­si se­çil­dik­ten son­ra yu­ka­rı­da­ki suç­lar­dan mah­kum olan­la­rın yö­ne­ti­ci­li­ği so­na erer.
Va­kıf yö­ne­ti­ci­le­ri­nin so­rum­lu­luk­la­rı ve gö­rev­den alın­ma­sı
MAD­DE 10- Va­kıf yö­ne­ti­ci­le­ri; vak­fın ama­cı­na ve yü­rür­lük­te­ki mev­zu­ata uy­mak zo­run­da­dır.
Bi­rin­ci fık­ra­da be­lir­ti­len zo­run­lu­lu­ğa uy­ma­yan­lar ile;
a) Vak­fın ama­cı doğ­rul­tu­sun­da fa­ali­yet­te bu­lun­ma­yan,
b) Vak­fın mal­la­rı­nı ve ge­lir­le­ri­ni amaç­la­rı­na uy­gun ola­rak kul­lan­ma­yan,
c) Ağır ih­mal ve ka­sıt­lı fi­il­le­riy­le vak­fı za­ra­ra uğ­ra­tan,
d) De­ne­tim Ma­ka­mın­ca tes­pit edi­len nok­san­lık ve yan­lış­lık­la­rı ve­ri­len sü­re içe­ri­sin­de ta­mam­la­ma­yan, dü­zelt­me­yen ve­ya ay­kı­rı iş­lem­le­re de­vam eden,
e) Me­de­ni hak­la­rı kul­lan­ma eh­li­ye­ti­ni kay­be­den ve­ya gö­re­vi­ni sü­rek­li ola­rak yap­ma­sı­na en­gel teş­kil ede­cek has­ta­lı­ğa ve­ya ma­lu­li­ye­te ya­ka­la­nan,
f) Bu Ka­nu­nun 11 in­ci mad­de­si uya­rın­ca iki de­fa ida­ri pa­ra ce­za­sı alan,
va­kıf yö­ne­ti­ci­le­ri, Mec­li­sin ve­re­ce­ği ka­ra­ra da­ya­lı ola­rak De­ne­tim Ma­ka­mı­nın baş­vu­ru­su üze­ri­ne vak­fın yer­le­şim ye­ri as­li­ye hu­kuk mah­ke­me­sin­ce gö­rev­le­rin­den alı­na­bi­lir. Te­la­fi­si imkânsız so­nuç­lar do­ğu­ra­bi­le­cek hal­ler­de da­va so­nuç­la­nın­ca­ya ka­dar, Mec­lis ka­ra­rı üze­ri­ne De­ne­tim Ma­ka­mın­ca, va­kıf yö­ne­ti­mi­nin ge­çi­ci ola­rak gö­rev­den uzak­laş­tı­rıl­ma­sı ve kay­yım­ca yö­ne­til­me­si ih­ti­ya­ti ted­bir ola­rak mah­ke­me­den ta­lep edi­lir.
Gö­re­vin­den alı­nan va­kıf yö­ne­ti­ci­le­ri Mec­lis üye­si ola­maz ve beş yıl sü­rey­le ay­nı vak­fın yö­ne­tim ve de­ne­tim or­ga­nın­da gö­rev ala­maz­lar. Ay­rı­ca ikin­ci fık­ra­nın (c), (e) ve (f) bent­le­rin­de be­lir­ti­len ne­den­ler­le gö­re­vin­den alı­nan va­kıf yö­ne­ti­ci­le­ri baş­ka bir vak­fın yö­ne­ti­ci­si ise o gö­re­vin­den de alın­mış sa­yı­lır ve beş yıl sü­rey­le hiç­bir vak­fın yö­ne­tim ve de­ne­tim or­ga­nın­da gö­rev ala­maz­lar.
Va­kıf yö­ne­ti­min­de yer alan ki­şi­ler ile va­kıf ça­lı­şan­la­rı ku­sur­lu fi­il­le­ri ne­de­niy­le vak­fa ver­dik­le­ri za­rar­lar­dan so­rum­lu­dur­lar.
Va­kıf yö­ne­ti­ci­le­ri mah­ke­me ka­ra­rı ol­mak­sı­zın gö­rev­le­rin­den uzak­laş­tı­rı­la­maz­lar.
I. Yönetimin değiştirilmesi
MADDE 112.- Haklı sebepler varsa mahkeme, vakfın yönetim organı veya denetim makamının istemi üzerine diğerinin yazılı görüşünü aldıktan sonra vakfın örgütünü, yönetimini ve işleyişini değiştirebilir.
Mahkeme, denetim makamının başvurusu üzerine, tüzükte gösterilen sebeplerle duruşma yaparak yöneticileri görevden alabilir ve vakıf senedinde başka bir hüküm yoksa yenisini seçebilir.
H. Faaliyetten geçici alıkoyma
MADDE 115.- İçişleri Bakanlığı, Anayasada öngörülen hâllerde ve belirlenen usullere uygun olarak, denetim makamının da görüşünü almak suretiyle mahkemece bir karar verilinceye kadar vakfı geçici olarak faaliyetten alıkoyabilir ve derhâl mahkemeye başvurur. Hâkim başvuruyu gecikmeksizin karara bağlar.
 
İda­ri pa­ra ce­za­sı

MAD­DE 11- Ge­nel Mü­dür­lük­çe ya­pı­lan teb­li­ga­ta rağ­men, bu Ka­nun uya­rın­ca is­te­nen be­yan­na­me, bil­gi ve bel­ge­le­ri za­ma­nın­da ver­me­yen, or­gan­la­rın vak­fi­ye ve­ya va­kıf se­ne­di­ne ay­kı­rı ola­rak top­lan­ma­sı­na se­be­bi­yet ve­ren ve­ya ger­çe­ğe ay­kı­rı be­yan­da bu­lu­nan va­kıf yö­ne­ti­mi­ne Ge­nel Mü­dür­lük­çe her bir ey­lem için beş­yüz Türk Li­ra­sı ida­ri pa­ra ce­za­sı ve­ri­lir. İda­ri pa­ra ce­za­la­rı­na kar­şı teb­liğ ta­ri­hin­den iti­ba­ren on­beş gün için­de 30/3/2005 ta­rih­li ve 5326 sa­yı­lı Ka­ba­hat­ler Ka­nu­nu hü­küm­le­ri­ne gö­re ka­nun yo­lu­na baş­vu­ru­la­bi­lir.


http://www.acikistihbarat.com/Haberler.asp?haber=6551

..


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder